GUVERNUL A APROBAT VERIFICAREA PROFITURILOR MULTINAŢIONALELORSchimbul de informaţii fiscale între ţări - obligatoriu

EMILIA OLESCU
Ziarul BURSA #Bănci-Asigurări / 12 iunie 2017

Schimbul de informaţii fiscale între ţări - obligatoriu

Guvernul a aprobat, vineri, proiectul de lege care prevede schimbul obligatoriu de informaţii fiscale între ţări, în vederea unui control amănunţit al veniturilor şi profiturilor înregistrate de multinaţionale, astfel încât acestea să fie impozitate în ţara unde au fost produse.

Reprezentanţii Ministerului de Finanţe au spus, recent, că, prin modificarea Codului de Procedură Fiscală cu această normă, se încearcă un control cât mai bun al veniturilor şi profiturilor multinaţionalelor, schimbul de informaţii care vizează multinaţionalele pornind de la erodarea bazinului de impozitare. Astfel, urmează să fie analizate veniturile, profiturile, transferurile dintre societăţile din grup, pentru o identificare mai bună a sumelor care trebuie impozitate, au menţionat sursele citate.

Informaţiile din rapoartele grupurilor de întreprinderi multinaţionale urmează să fie depuse în statul membru al societăţii mamă şi apoi transmise de autorităţile fiscale tuturor ţărilor unde acţionarul are filiale.

Actul normativ transpune în legislaţia naţională Directiva Europeană în domeniu, care urmăreşte asigurarea concurenţei loiale între grupurile de întreprinderi multinaţionale din Uniunea Europeană şi cele din afara acesteia, dar care deţin una sau mai multe entităţi situate în Uniunea Europeană, întrucât, prin prevederile sale, ambele categorii de grupuri sunt supuse obligaţiei de raportare. Identificarea fiecărei entităţi din grupul de întreprinderi multinaţionale se realizează cu precizarea rezidenţei fiscale şi a naturii principalelor activităţi economice, menţionează un comunicat al Guvernului.

Acesta arată: "Actul normativ detaliază condiţiile care trebuie îndeplinite de o entitate rezidentă fiscal în România pentru a deveni raportoare, termenul pentru depunerea raportului şi termenul de realizare a schimbului de informaţii între statele membre. Astfel, termenul de depunere a raportului pentru fiecare ţară în parte este de 12 luni de la ultima zi a anului fiscal de raportare a grupului de întreprinderi multinaţionale, iar transmiterea rapoartelor între autoritatea competentă din România şi celelalte autorităţi fiscale se realizează în termen de 15 luni de la ultima zi a anului fiscal al grupului de întreprinderi multinaţionale pentru fiecare ţară în parte".

Ţara noastră poate utiliza informaţiile din raport pentru combaterea evaziunii fiscale şi a planificării fiscale şi pentru analiza preţurilor de transfer, evaluarea riscurilor legate de preţurile de transfer şi alte riscuri aferente erodării bazei impozabile şi transferului profiturilor.

Proiectul legislativ impune un plafon minim al cifrei de afaceri realizate de grup, care se ridică la 750 de milioane de euro. Acest plafon este foarte mare pentru ţara noastră, consideră specialiştii din Finanţe, care subliniază că doar şapte companii şi două bănci de la noi au cifre de afaceri care depăşesc pragul de 750 de milioane de euro.

Potrivit surselor noastre guvernamentale, cele două bănci sunt BCR şi Banca Transilvania.

Acţiunile anti-BEPS (Erodarea bazei de impozitare şi transferul profiturilor), desfăşurate la nivel european, sunt necesare pentru a imprima fiscalităţii internaţionale - şi, implicit, comerţului exterior - noi caracteristici bazate pe "o mai corectă şi mai echitabilă repartizare a poverii fiscale", deşi duc la o creştere a costurilor de conformare, sunt de părere experţii fiscali.

Planul anti-BEPS include recomandări pentru modificări legislative atât în plan naţional, cât şi internaţional, în scopul contracarării situaţiilor care apar ca urmare a utilizării neconcordanţelor legislative din sistemele fiscale naţionale ale statelor în care acestea îşi extind activităţile.

Una dintre componentele acestor acţiuni este intensificarea schimbului de informaţii, printr-o creştere a transparenţei şi raportării de informaţii de către contribuabili către autorităţi fiscale, precum şi între autorităţile fiscale ale diverselor state.

Proiectul de lege aprobat de Guvern arată: "Orice societate-mamă finală a unui grup de întreprinderi multinaţionale care îşi are rezidenţa fiscală în România sau orice altă entitate raportoare (...) au obligaţia să depună un raport pentru fiecare ţară în parte, pentru fiecare an fiscal de raportare, în termen de 12 luni de la ultima zi a anului fiscal de raportare a grupului de întreprinderi multinaţionale (...).

Autoritatea competentă din România care primeşte raportul pentru fiecare ţară în parte (...) transmite, prin intermediul schimbului de informaţii automat şi în termenul stabilit (...) raportul pentru fiecare ţară în parte oricărui alt stat membru în care, pe baza informaţiilor din raportul pentru fiecare ţară în parte, una sau mai multe entităţi constitutive din grupul de întreprinderi multinaţionale al entităţii raportoare îşi au rezidenţa fiscală sau sunt supuse impozitării pentru activitatea economică desfăşurată prin intermediul unui sediu permanent. Raportul pentru fiecare ţară în parte trebuie să conţină următoarele informaţii cu privire la grupul de întreprinderi multinaţionale:

a) informaţii agregate referitoare la suma veniturilor, profitul/pierderile anterioare impozitării veniturilor, impozitul pe venit plătit, impozitul pe venit acumulat, capitalul declarat, profitul nedistribuit, numărul de salariaţi şi imobilizările corporale, altele decât numerarul sau echivalentele de numerar pentru fiecare jurisdicţie în care îşi desfăşoară activitatea grupul de întreprinderi multinaţionale;

b) identificarea fiecărei entităţi constitutive din grupul de întreprinderi multinaţionale, precizând jurisdicţia în care îşi are rezidenţa fiscală respectiva entitate constitutivă şi, în cazul în care este diferită de respectiva jurisdicţie de rezidenţă fiscală, jurisdicţia potrivit legislaţiei în temeiul căreia este organizată respectiva entitate constitutivă şi natura principalei sau principalelor activităţi economice ale respectivei entităţi constitutive".

Autoritatea competentă din România poate utiliza informaţiile primite de la celelalte autorităţi competente din statele membre, ca bază pentru efectuarea de cercetări suplimentare ale acordurilor de preţ în avans ale grupului de întreprinderi multinaţionale sau ale altor aspecte de natură fiscală în cursul unui control fiscal şi pot fi făcute ajustări corespunzătoare ale venitului impozabil al entităţii constitutive, mai arată iniţiativa legislativă.

Anul trecut, un grup de parlamentari liberali au depus la Parlament un proiect de lege care urmăreşte garantarea plăţii impozitelor la bugetul nostru de stat, de către multinaţionalele care fac profit la noi.

Acesta vizează ca multinaţionalele ce activează în statele membre UE să nu mai poată ocoli impozitarea profiturilor realizate în ţările unde-şi derulează afacerile.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Dtlawyers
BTPay
GRAMPET GROUP
ifep.ro
UNNPR
Hidroelectrica
Stiri Locale

Curs valutar BNR

03 Dec. 2021
Euro (EUR)Euro4.9487
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.3767
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian4.7595
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8121
Gram de aur (XAU)Gram de aur249.2179

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Bursele din regiune
romaniansmartcity.ro
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
Pagini Aurii
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro