SUPLIMENT AUTO | VASILE ŞTEFĂNESCU, PREŞEDINTELE COTAR:"Nu avem capacitatea financiară necesară pentru generalizarea introducerii maşinilor electrice în activitatea de taxi"

A CONSEMNAT GEORGE MARINESCU
Ziarul BURSA #Companii #Auto / 28 noiembrie 2022

"Nu avem capacitatea financiară necesară pentru generalizarea introducerii maşinilor electrice în activitatea de taxi"

Ţintele introduse de Comisia Europeană în Green Deal privind decarbonarea transportului auto le dă mari bătăi de cap companiilor din domeniu, fie că vorbim despre firmele de transport marfă, de distribuţie, de curierat sau de transport de persoane. Înlocuirea maşinilor existente acum în parcurile auto ale companiilor cu autovehicule electrice implică cheltuieli substanţiale, care nu pot fi susţinute de firmele respective ce se confruntă în această perioadă cu creşterea preţurilor la carburanţi, la energie, dar şi cu inflaţia galopantă şi reducerea cererii. De aceea, firmele de transport ar dori o derogare sau o amânare a îndeplinirii ţintelor de decarbonare prevăzute pentru transportul rutier pentru anul 2035 şi anul 2050.

Despre toate aceste aspecte, dar şi despre activitatea de transport rutier de persoane în regim de ne-a vorbit, în cadrul unui interviu, Vasile Ştefănescu, preşedintele Confederaţiei Operatorilor de Transport Autorizaţi din România (COTAR).

Reporter: Uniunea Europeană a stabilit ca, începând din 2035, companiile constructoare de maşini să nu mai fabrice şi să nu mai vândă autoturisme cu motoare cu ardere internă, ci doar vehicule care nu poluează. Sunteţi pregătiţi pentru aşa ceva?

Vasile Ştefănescu: Nu ai cum să mergi numai cu maşini electrice, pentru că acest lucru ar presupune acordarea de la bugetul de stat sau din fondurile europene a unor subvenţii importante companiilor de taxi şi companiilor din transportul alternativ de persoane pentru înlocuirea parcurilor auto actuale. În acest moment, marea majoritate (aproape 90%) a autoturismelor din parcurile auto ale companiilor de taxi au instalaţii GPL, fapt care a redus gradul de poluare a acestor maşini.

Reporter: Ce se va întâmpla însă în anul 2050, când pe drumurile din Uniunea Europeană ar mai rămâne doar 20% din vehiculele cu motoare cu ardere internă? Ar avea companiile româneşti de taxi sumele necesare pentru înlocuirea parcurilor auto existente cu cele alcătuite numai din autoturisme electrice?

Vasile Ştefănescu: E mult timp până în 2050, dar aş face o predicţie pentru următorii 5-10 ani. În următoarea decadă nu avem cum să aducem maşini electrice, deoarece nu există capacitatea financiară necesară nu doar pentru activitatea noastră de transport, dar nici pentru cetăţenii de rând. Nimeni nu poate să spună că mâine îşi va înlocui maşina cu una electrică. Priviţi la preţurile autoturismelor electrice şi luaţi în considerare că bateriile acestora sunt garantate pentru o perioadă cuprinsă între 5 şi 7 ani. După aceea, e obligatorie achiziţionarea unei noi maşini electrice, deoarece preţurile acumulatorilor reprezintă jumătate din preţul unui autoturism electric nou, în acest moment. La noi nu s-au dat niciodată subvenţii pentru transportul de persoane în regim de taxi; deci nu există subvenţie la achiziţionarea unui autovehicul nou.

Reporter: Dar programele Rabla şi Rabla Plus nu vă pot ajuta să schimbaţi parcurile auto?

Vasile Ştefănescu: Ba da, dar suma este infimă. Dacă achiziţionezi o maşină electrică în valoare de peste 30.000 euro, îţi scade din preţ 10.000 euro. Deci tot îţi rămâne o valoare consistentă de achitat, de peste 20.000 euro. Or la tariful existent astăzi, la preţul per litrul de carburant - că şi la GPL a crescut preţul -, de unde să luăm restul sumei? Uitaţi-vă la cât a ajuns iarăşi preţul litrului de motorină la pompă: 9,10 lei sau chiar 9,50 lei. Mi-e şi frică să mă gândesc la ce se va întâmpla în perioada ianuarie - martie 2023 şi cum vom ieşi în primăvara anului viitor. Iar la situaţia asta se adaugă şi scăderea comenzilor, inclusiv pe transportul rutier de marfă.

Probleme în transportul rutier de persoane

Reporter: Care este situaţia transporturilor de persoane, în regim taxi, din ţara noastră?

Vasile Ştefănescu: Ne confruntăm cu concurenţa neloială făcută de firmele de transport alternativ, care a dus la un adevărat haos în transportul de persoane în regim de taxi şi închiriere. Aţi văzut că, în urma controalelor făcute în ultima vreme, instituţiile abilitate au găsit la companiile respective câte 600-800 de angajaţi fără contracte de muncă, fără să plătească taxe la stat, dar nu ştim ce măsuri s-au luat, pentru că nimeni nu spune nimic. Au fost verificate două- trei companii, din zeci de companii existente la nivel naţional, care au aceeaşi metodă de lucru. Numai în zona Bucureşti-Ilfov, la ora actuală, sunt peste 20.000 de maşini autorizate pentru transport alternativ de persoane de către Autoritatea Rutieră Română. Pe când la taxi, din 10.269 de autorizaţii pe Bucureşti, sunt în acest moment pe stradă vreo 4000 - maximum 5000 de taxiuri. Asta arată că în acest moment transportul de persoane nu este corelat. Atunci când a fost adoptată în Parlament legea transportului alternativ, unul dintre motive a fost acela că ar reprezenta o oportunitate pentru studenţii din Capitală sau din oraşele mari să practice o meserie şi să mai câştige un ban. La ora actuală nu există niciun student, ci firme care fac evaziune fiscală, companii care lucrează cu aceşti şoferi care au maşinile proprii şi nu sunt angajaţi, dar care beneficiază ca şi un angajat de toate drepturile legale. Sunt aceste societăţi comerciale pe transport alternativ care fac evaziune fiscală şi fraudă, pentru că neavând angajaţi nu plătesc taxe şi impozite, încasările se duc direct în bugetele firmelor respective, care scot banii cash pentru a plăti şoferii respectivi. Organele fiscale şi alte instituţii de control ar trebui să verifice toate aceste aspecte, mai ales că această situaţie din Bucureşti se regăseşte la nivelul întregii ţări, în toate marile oraşe.

Reporter: Firmele respective au susţinut întotdeauna că parcul auto pe care îl deţin este mai nou decât cel al firmelor de taximetrie clasice.

Vasile Ştefănescu: Noi suntem înregistraţi peste tot cu parcurile auto deţinute pentru transportul în regim de taxi: la Poliţie şi la primării. Haideţi să vedem ce parcuri auto avem noi şi ce parcuri au companiile respective. Legea transportului alternativ de persoane stipulează că activitatea poate fi desfăşurată cu autoturisme care au maximum 15 ani vechime. Pe când legea 38/2003 privind transportul în regim de taxi, cu toate că şi transportul alternativ este un taxi mascat, ne obligă să nu avem în parcul auto activ autoturisme mai vechi de 10 ani. Marea majoritate a parcurilor auto ce aparţin companiilor de taximetrie nu au autoturisme cu vechime mai mare de şase ani, pe când cei de la transport alternativ merg cu maşini de 15 ani vechime. Adică pentru ei nu contează că maşina e veche, că produce noxe care contribuie din plin la schimbările climatice, iar noi nu înţelegem aceste aspecte din activitatea companiilor respective.

Reporter: Se poate vorbi în aceste condiţii de concurenţă loială pe regimul de taxi?

Vasile Ştefănescu: Nu. Avem concurenţă neloială tot timpul. Vedeţi dumneavoastră, companiile respective practică, potrivit legii, un tarif dinamic, dar ce înseamnă aceasta? Cum poţi să calculezi un tarif, după ureche, în funcţie de aglomeraţia din trafic? Noi, ca activitate de taximetrie avem stabilit clar un tarif pe kilometru parcurs, cu case fiscale metrologizate, cu absolut tot ce trebuie, pe când cei din transportul alternativ într-o zi pe aplicaţie modifică tariful de mai multe ori şi fac ce vor cu el. Dacă este după-amiază şi e un pic de aglomeraţie în trafic, bagă un tarif dinamic de nu mai ştii cât este pe kilometru şi tot aşa.

Modificarea legislaţiei privind transportul de persoane, o cerinţă a COTAR

Reporter: Şi atunci care este soluţia pentru a asista la un transport civilizat de persoane atât în regim de taxi, cât şi în regim alternativ?

Vasile Ştefănescu: Să facem o echitate, o concurenţă loială, pentru că până la urmă transportul alternativ de persoane nu este altceva decât o activitate de taxi. Este o glumă proastă să spunem că unii acţionează într-un fel, iar alţii într-alt fel. De aceea, legea taximetriei şi legea transportului alternativ de persoane trebuie aduse la un numitor comun, în care vechimea pentru parcurile auto să fie aceeaşi, fiscalitatea să fie aceeaşi pentru toţi, dispoziţiile Codului Muncii să fie aplicabile tuturor companiilor din domeniu, pentru că din taxele respective sunt alimentate atât bugetul de stat cât şi sistemul de sănătate. Numai aşa vom avea o concurenţă loială, iar domnul Bogdan Chiriţoiu - preşedintele Consiliului Concurenţei - îşi revine şi constată că în acest moment este o concurenţă neloială şi demarează o anchetă pe tema asta, mai ales că pentru intrarea unor multinaţionale pe piaţa transportului alternativ din ţara noastră s-a făcut un lobby puternic în rândul clasei politice pentru adoptarea unei legislaţii specifice.

Reporter: În contextul necesităţii unei concurenţe loiale, amintim că firmele de taxi plătesc o sumă către companiile de asigurări pentru despăgubirea clienţilor în caz de accident.

Vasile Ştefănescu: Aşa este, iar în domeniul asigurărilor în ultimele şapte luni tarifele poliţelor de asigurare au crescut substanţial. Numai asigurarea RCA a crescut cu 200% sau chiar 250%. Păi dacă eu, în calitate de companie de taxi, plătesc asigurare RCA pe firmă, iar cei de la transportul alternativ plătesc asigurare ca persoane fizice, individuale, se poate vorbi iarăşi despre o concurenţă neloială care nu este observată de Consiliul Concurenţei. În Bucureşti, jumătate din maşinile de transport alternativ de persoane sunt înmatriculate în afara Capitalei. Sunt o mulţime de aspecte ce trebuie reglementate şi aşteptăm să vedem ce au de gând autorităţile.

Reporter: Vă mulţumim!

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Avocat Ianul Alexandra
cautavocat.ro
BTPay
danescu.ro
arsc.ro

Curs valutar BNR

27 Ian. 2023
Euro (EUR)Euro4.8922
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.4928
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian4.8793
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.5612
Gram de aur (XAU)Gram de aur278.5647

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Bursele din regiune
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro