TeraPlast a înregistrat o evoluţie pozitivă în primele nouă luni ale anului, cu rezultate în îmbunătăţire faţă de perioada precedentă şi o revenire pe profit. Performanţa operaţională a rămas solidă, iar indicatorii de profitabilitate au continuat să se consolideze. Managementul estimează menţinerea tendinţei favorabile până la finalul anului, în contextul extinderii activităţilor şi al creşterii eficienţei operaţionale, potrivit unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al TradeVille.
Grupul TeraPlast este cel mai mare procesator de polimeri din Europa de Sud-Est, cu o capacitate de producţie de peste 200.000 de tone anual. Principalele linii de business sunt Sistemul de Instalaţii, Ambalaje, Granule şi Ferestre. Acţiunile companiei sunt listate pe piaţa principală a Bursei de Valori Bucureşti sub simbolul TRP şi fac parte din indicele de referinţă BET. La nivel internaţional, acţiunile sunt incluse în indicii Small Cap şi Global All Cap ai FTSE Russell şi în indicii MSCI Frontier IMI.
În ultimii ani, Grupul şi-a extins amprenta regională prin achiziţii strategice. În 2024 au fost finalizate achiziţiile Palplast (Republica Moldova - producător de ţevi PE), Wolfgang Freiler Group (Austria şi Ungaria - producţie şi distribuţie sisteme PVC şi PE) şi Optiplast (Croaţia - ambalaje flexibile). În 2025, TeraPlast a achiziţionat pachetul majoritar (51%) al Aquatica Experience Group, integrator de soluţii digitale pentru managementul apei, consolidându-şi poziţia pe segmentul infrastructură de apă. Astfel, Grupul operează 15 unităţi de producţie în România, Ungaria, Republica Moldova şi Croaţia, având totodată centre logistice proprii în România şi Ungaria. Structura Grupului cuprinde companiile TeraPlast SA, TeraPlast Recycling SA, TeraBio Pack SRL, TeraGlass Bistriţa SRL, Somplast SA, Palplast SRL, TeraGreen Compound SRL, TeraVerde Carbon SRL, Wolfgang Freiler GmbH (cu subsidiarele Polytech Industrie Kft, Pro-Moulding Kft, Sorgyari Ipari Park Kft), Optiplast şi Aquatica Experience Group. Preşedintele Consiliului este Dorel Goia, iar conducerea executivă este asigurată de Alexandru Stânean, aflat la al treilea mandat de CEO (2024-2028). Alexandru Stânean s-a alăturat Grupului în 2007 şi a ocupat diverse poziţii, inclusiv Director General Adjunct şi Director de Operaţiuni, fiind implicat în IPO-ul companiei din 2008.
La sfârşitul lunii septembrie 2025, principalul acţionar al companiei era Goia Dorel - Preşedintele Consiliului de Administraţie al companiei, cu o deţinere de 46,8%, în timp ce Fondul de Pensii Administrat Privat NN, avea o deţinere de 12%. Restul acţiunilor sunt deţinute în proporţie de 23,7% de persoane juridice şi 17,4% persoane fizice. Dinamica din ultimul an relevă faptul că investitorii de tip persoană fizică şi-au mărit deţinerile totale cu 0,5% din total.
• Sectorul global al materialelor de construcţii, în expansiune
Piaţa globală a materialelor de construcţii este estimată să crească de la 1,1 miliarde de dolari în 2024 la 1,7 miliarde de dolari până în 2033 (creştere anuală compusă - CAGR de 4,9%), susţinută de cererea din sectorul rezidenţial şi comercial şi de investiţiile în infrastructura din ţările emergente. Segmentul agregatelor domină piaţă (40% din vânzări), urmat de ciment (25%) şi metale (20%), iar regiunea Asia-Pacific deţine cea mai mare pondere (38%) datorită urbanizării accelerate din China şi India.
În România, producţia industrială a scăzut în primele opt luni din 2025 cu 1,5% ca serie brută şi cu 0,7% ca serie ajustată sezonier, fiind afectată în principal de contracţia industriei prelucrătoare (-1,8%) şi a industriei extractive (-1%), în timp ce producţia de energie a crescut uşor (+0,5%). Astfel, contextul intern rămâne mixt: în timp ce sectorul construcţiilor îşi menţine o evoluţie pozitivă, industria în ansamblu continuă să înregistreze o uşoară încetinire a ritmului de creştere.
• Cifre în creştere pentru TeraPlast
TeraPlast a raportat o evoluţie pozitivă în primele nouă luni ale anului 2025, reuşind să îşi menţină profitul net, după pierderea consemnată în perioada similară a anului trecut. Creşterea a fost susţinută în principal de cererea robustă din divizia de Instalaţii, de extinderea pe pieţele vest-europene prin Grupul Wolfgang Freiler, care a contribuit pe întreg intervalul de raportare, precum şi de performanţa Optiplast din Croaţia, ce a impulsionat volumele de ambalaje flexibile.
Astfel, societatea a raportat o cifră de afaceri în creştere cu 26% în ritm anual, aceasta însumând 857,4 milioane de lei. Cea mai mare pondere a veniturilor este generată în continuare de segmentul de Instalaţii (73%), urmată de Ambalaje (14%), Granule (8%) şi Ferestre (5%). Cea mai are creştere a veniturilor s-a înregistrat pe segmentul de Instalaţii (+139 milioane de lei; +29% anual) şi pe segmentul de Ambalaje (+36 milioane de lei; +42%). Cheltuielile din exploatare au crescut cu 23,6%, fiind sub nivelul de creştere al veniturilor şi însumând 847,7 milioane de lei. Un impact semnificativ l-a avut creşterea Cheltuielilor cu materiile prime, consumabile folosite şi mărfuri (+96,4 milioane de lei; +21,5%) şi Cheltuielile cu salariile (+25,8 milioane de lei; +26,9%). EBITDA a însumat circa 72 de milioane de lei (+59%), în timp ce marja EBITDA a crescut până la 8,4%, faţă de 6,6% în aceeaşi perioadă a anului trecut. Rezultatul operaţional a avut o creştere de 159,8%, totalizând 29,4 milioane de lei. Rezultatul net a însumat un câştig de 6,3 milioane de lei, faţă de pierderea de 6,9 milioane de lei în 2024.
Rezultatele aferente primelor nouă luni din 2025 arată că societatea a atins 86% din nivelul estimat pentru cifra de afaceri, în timp ce profitul net a depăşit aşteptările, fiind realizat în proporţie de 118%. EBITDA a fost realizată în proporţie de 73% faţă de estimările iniţiale.
• Previziuni şi noutăţi
Pentru anul 2025, TeraPlast estimează că va înregistra o creştere a cifrei de afaceri cu 12%, însumând puţin peste 1 miliard de lei, în timp ce EBTIDA este prognozată la 88,1 milioane de lei (+69% vs 2023). Rezultatul net este aşteptat să iasă pe un teritoriu pozitiv, estimat la 5,3 milioane de lei, faţă de pierderea de 19,6 milioane de lei din 2024. Managementul a menţionat că, având în vedere dinamica actuală a cifrei de afaceri şi a rezultatului operaţional, evoluţia companiei se află în linie cu angajamentele asumate faţă de acţionari la începutul anului 2025. Pe termen mediu, TeraPlast vizează extinderea capacităţilor de producţie şi creşterea profitabilităţii diviziilor de Ambalaje şi Ferestre, unde se observă deja o îmbunătăţire treptată a marjelor.
În segmentul Granule, compania dezvoltă produse inovatoare, precum granulele HFFR (halogen free flame retardant), aflate în etapa de omologare cu clienţii. În acelaşi timp, TeraPlast Recycling îşi menţine poziţia de cel mai mare reciclator de PVC rigid din România şi unul dintre liderii europeni din industrie, contribuind la obiectivele de mediu şi sustenabilitate ale Grupului.
De asemenea, în 2025, grupul a derulat noi investiţii finanţate prin EximBank şi Banca Transilvania, destinate modernizării liniilor de producţie şi dezvoltării unor proiecte cu sprijin de stat pentru extinderea capacităţilor industriale, notează TradeVille.
• Ce spun analiştii?
Conform datelor agregate de FactSet, regăsim o singură recomandare de preţ pentru acţiunile TRP, cu o ţintă de 0,46 lei/acţiune şi o recomandare de ”Hold”. Analiştii de la S&P Global Market Intelligence se aşteaptă ca în următorii ani compania să înregistreze creşteri constante ale profitului net şi marjei de profit, în timp ce pentru 2025 estimează că TeraPlast va genera 1,13 miliarde de lei (+26.7% vs 2024) şi un rezultat net de 8,3 milioane de lei, faţă de pierderea de 19,5 milioane de lei din 2024.
• TeraPlast pe grafic - avans
De la începutul anului şi până acum, acţiunile TeraPlast (TRP) s-au apreciat cu 17,8%, în timp ce în ultimele 12 luni acestea au marcat o creştere de 12,5%. Pentru comparaţie, piaţa principala de la BVB, reprezentată de indicele BET, a fost în creştere cu 35,2% în 2025 şi cu 29,2% în ultimele 12 luni. Acţiunile TRP şi-au început brusc ascensiunea în acest an, în a doua jumătate a lunii mai, după afişarea unor rezultate în creştere. Atunci, piaţa a dus acţiunile cu +15,1% pe grafic în prima sesiune de tranzacţionare după afişarea raportului. În ultimele luni, acţiunile s-au tranzacţionat preponderent lateral, într-un interval cu suport în zona de 0,416 lei şi rezistenţa la 0,469 lei. Odată cu publicarea situaţiilor financiare, este aşteptată o creştere a volatilităţii cotaţiei în perioada următoare. Depăşirea rezistenţei de pe grafic ar putea duce cotaţia spre următorul prag situat la 0,5 lei.

• Oportunităţi şi riscuri ale investiţiei în TeraPlast
Oportunităţi
Nivel redus de infrastructură în România: Lipsa conectivităţii populaţiei la reţeaua naţională de apă şi canalizare continuă să reprezinte o oportunitate majoră pentru TeraPlast. Conform INS, aproximativ 30% din populaţie nu este racordată la aceste servicii. Achiziţia Aquatica Experience Group extinde expertiza Grupului în zona soluţiilor integrate de tratare şi epurare a apei, adăugând o componentă digitală de monitorizare şi reducere a pierderilor, care sporeşte competitivitatea companiei în proiectele de infrastructură finanţate prin programe precum PNRR sau Anghel Saligny.
Lider regional cu expansiune în Europa de Vest: TeraPlast şi-a consolidat poziţia în Europa Centrală şi de Sud-Est prin achiziţiile Wolfgang Freiler (Austria, Ungaria), Optiplast (Croaţia) şi Palplast (Republica Moldova). Integrarea completă a Grupului Freiler în 2025 şi creşterea ponderii exporturilor la 35% din cifra de afaceri confirmă potenţialul strategiei de expansiune pe pieţe vestice mature, precum Austria şi Germania, unde compania îşi extinde portofoliul de sisteme de tubulatură şi infrastructură.
Focus pe sustenabilitate şi economie circulară: Capacitatea TeraPlast Recycling, cel mai mare reciclator de PVC rigid din România şi unul dintre liderii europeni, împreună cu integrarea materiilor prime reciclate în producţie şi dezvoltarea ambalajelor biodegradabile şi compostabile prin TeraBio Pack, sprijină alinierea la reglementările europene privind economia circulară. Aceste direcţii strategice facilitează accesul companiei la finanţări verzi şi programe de sprijin pentru proiecte sustenabile.
Riscuri
Volatilitatea preţurilor materiilor prime: Costurile pentru PVC, PE şi PP rămân dependente de condiţiile macroeconomice globale, de evoluţia preţului petrolului şi de tensiunile geopolitice care influenţează lanţurile de aprovizionare. În 2025, TeraPlast continuă să importe o parte semnificativă din materiile prime, inclusiv materiale reciclate, pe fondul capacităţii limitate de sortare şi reciclare la nivel naţional, ceea ce poate afecta predictibilitatea costurilor de producţie.
Dependenţa de infrastructură publică: Performanţa Grupului rămâne strâns legată de ritmul de implementare a proiectelor de infrastructură finanţate din fonduri europene şi guvernamentale. Întârzierile administrative, decalajele în plăţile din programele Anghel Saligny şi PNRR, precum şi lipsa unui flux constant de licitaţii pot genera fluctuaţii în cererea pentru produsele destinate segmentului de instalaţii.
Integrarea achiziţiilor recente: Expansiunea rapidă în Austria, Ungaria, Croaţia şi Republica Moldova implică un proces complex de integrare operaţională şi financiară. Întârzierile în obţinerea sinergiilor, diferenţele de cultură organizaţională sau ajustarea la reglementările locale pot afecta temporar eficienţa şi profitabilitatea Grupului.
Presiune competitivă pe segmentele Ambalaje şi Granule: Creşterea importurilor extracomunitare la preţuri reduse, în special din Asia, pune presiune asupra marjelor diviziilor de Ambalaje şi Granule. În lipsa unor bariere comerciale eficiente sau a consolidării producţiei locale, această competiţie ar putea limita capacitatea companiei de a transfera integral creşterile de costuri în preţurile finale.
Sursele menţionate de TradeVille în această analiză sunt: raport companie, TeraPlast, BVB, businessresearchinsights.com, ins.com, FactSet, marketscreener.













































Opinia Cititorului