Noua ţintă a UE: impozitarea economiei digitale

George Marinescu
Ziarul BURSA #Macroeconomie / 20 decembrie 2018

Noua ţintă a UE: impozitarea economiei digitale

Valoarea crescută a vânzărilor online a atras atenţia oficialilor de la Bruxelles şi Strasbourg. Atât membrii Comisiei Europene, cât şi cei ai Parlamentului European consideră că economia digitală trebuie impozitată la cifra reală a afacerii, deoarece majoritatea companiilor care activează în mediul online susţin că nu au profit, deşi înregistrează un nivel crescut al vânzărilor.

De aceea, la nivelul Comisiei Europene şi Parlamentului European se dis­cută despre taxarea serviciilor digitale, dar şi despre o bază fiscală consolidată comună pentru societăţile comerciale mari, care înregistrează un profit de 30 de milioane de euro.

Aceste iniţiative ale oficialilor europeni au fost prezentate, ieri, la Biroul Parlamentului European în România, de Paul Tang, europarlamentar din partea Grupului Alianţei Progresiste a Socialiştilor şi Democraţilor (S&D), care este şi raportor al Legislativului european pentru cele două măsuri ce urmează a fi aprobate şi puse în practică.

Referitor la baza fiscală consolidată, Paul Tang a spus că se va aplica iniţial doar firmelor mari, urmând ca, o dată la 10 ani, pragul de 30 milioane de euro să fie redus, pentru a beneficia de acest sistem şi întreprinderile mici şi mijlocii.

Domnia sa a menţionat: "Impozitarea ţine de competenţa statelor membre, dar noi dorim o reformă fiscală amplă în Uniunea Europeană. Actualul sistem de impozitare este învechit, datează din secolul XX, când corporaţiile mulţinaţionale nu erau atât de dezvoltate. Vom avea o schimbare între cost şi profit, iar impozitele vor fi plătite în funcţie de construcţia financiară. În acest moment există o adevărată industrie de evitare a plăţii impozitelor. Am dis­cutat acest sistem cu companiile şi organizaţiile neguvernamentale, care doresc un sistem consolidat în două etape, în timp ce noi dorim doar o singură măsură".

Paul Tang: "Aplicarea CCTB va creşte baza de impozitare la nivel naţional"

Planul de acţiune privind impozitarea societăţilor stabileşte o serie de iniţiative pentru combaterea practicilor de evitare a obligaţiilor fiscale, pentru asigurarea veniturilor sustenabile şi îmbunătăţirea mediului de afaceri în condiţiile pieţei unice. Cele patru obiective principale ale acestui plan sunt: restabilirea corelaţiei dintre impozitare şi localizarea geografică a activităţii economice, asigurarea faptului că statele membre pot evalua corect activitatea societăţilor aflate în jurisdicţia lor, crearea unui mediu fiscal competitiv şi favorabil creşterii economice pentru Uniunea Europeană şi protejarea pieţei unice şi asigurarea unei abordări ferme a Uniunii în privinţa aspectelor fiscale externe ale societăţilor comerciale. Cele două etape ale aplicării bazei fiscale consolidate comune a societăţilor (CCCTB), în opinia companiilor sunt: realizarea unei baze de impozitare comună pentru societăţi şi consolidarea sistemului. Comisia Europeană şi Parlamentul European doresc realizarea într-o singură etapă a sistemului CCCTB.

Paul Tang a menţionat: "Ştiu că, în UE, companiile mari, multinaţionalele influenţează politica fiscală a fiecărui stat membru prin ameninţarea cu închiderea activităţii acolo unde se preconizează aplicarea unor impozite pe venituri, pe vânzări, pe cifra de afaceri. Aşa s-a întâmplat şi în Olanda, cu două multinaţionale, iar Guvernul a adoptat o politică fiscală favorabilă companiilor, ceea ce a stârnit nemulţumirea populaţiei. Dacă vom trece la o bază fiscală consolidată, vom pune capăt acestei politici fiscale a companiilor multinaţionale şi va creşte baza de impozitare la nivel naţional".

UE vrea impozitarea vânzărilor online

A doua măsură pe care oficialii de la Bruxelles şi deputaţii din Parlamentul European doresc să o pună în practică este impozitarea echitabilă a iniţiativelor din domeniul economiei digitale. Prin această măsură se va asigura un sistem de impozitare corect şi eficient, adecvat pentru mediul digital, va fi ajustată definiţia sintagmei de "sediu permanent" şi va fi introdusă definiţia "unei substanţe economice minime".

Practic, oficialii europeni doresc ca firmele care activează în mediul online să nu mai achite impozitele în statul unde au sediul permanent, ci în ţările în care îşi desfăşoară producţia, în care înregistrează vânzări, dar... nu raportează profit.

Deocamdată, în primă fază, net contributorii UE au decis să impoziteze veniturile realizate din publicitatea online. Franţa va aplica această măsură de la 1 ianuarie 2019, Germania va impozita şi ea publicitatea online, iar Marea Britanie, chiar dacă va părăsi spaţiul comunitar, va introduce măsura respectivă începând cu anul 2020.

Deputatul european Paul Tang susţine că aceste măsuri, deşi sunt bine venite, sunt insuficiente, deoarece profitul mai mare este realizat de companiile gigant care practică vânzările online.

Paul Tang arată: "Giganţii tehnologici plătesc impozite foarte mici, ceea ce nu este echitabil pentru societăţile care nu vând în mediul online. De aceea dorim să nu ne limităm doar la impozitarea publicităţii de pe Amazon, Apple şi Google, ci să impozităm şi vânzările. Trebuie să ne gândim şi la impozitarea serviciilor de streaming, cum ar fi Netflix şi alte asemenea companii. Nu vrem să existe impozitare diferită între agenţii economici: cei din mediul online, cu impozite foarte mici, iar cei din mediul offline, cu impozite mari. Nu este normal ca munca să fie impozitată şi capitalul nu, iar de aceea trebuie să echilibrăm situaţia. Toate aceste chestiuni privind impozitarea serviciilor digitale vor fi discutate la sesiunea ECOFIN din februarie 2019. Deocamdată avem o opoziţie puternică din partea Franţei şi Germaniei, care doresc doar impozitarea veniturilor realizate din publicitatea online".

Conform consultanţilor financiari care au participat la dezbaterea organizată de Biroul Parlamentului European în România, măsura impozitării veniturilor va afecta Facebook şi Google, dar va fi ineficientă în cazul companiilor Amazon şi Apple, deoarece SUA nu doreşte aplicarea acestui impozit, iar Franţa şi Germania se opun măsurii respective.

Referitor la impozitarea serviciilor digitale, Paul Tang consideră că DST a avut efect, pentru că i-a adus pe americani la masa negocierilor, inclusiv în cadrul OCDE. Domnia sa a menţionat: "DST este o cale urâtă de impozitare, dar a deblocat negocierile cu SUA. Nu este normal ca 84% din valoarea impozitelor plătite de Google să fie achitate în SUA, iar restul de 14% în celelalte state ale lumii. Nu poate fi adevărat că Google are venituri doar în SUA, deoarece vânzările online prin intermediul acestei companii sunt făcute în toată lumea".

Deputatul european a spus că inclusiv G7a pus accent pe echitatea fis­cală şi se aşteaptă ca inclusiv Franţa şi Germania să îşi reconsidere poziţia chiar dacă, în aşteptarea unei soluţii europene, au găsit o rezolvare naţională a impozitării veniturilor din mediul online.

Opinia Cititorului ( 2 )

  1. pai autorul este mare iubitor de piata victoriei, ambasade si bruxeleza. asa ca va iubi si taxarea digitala.

    1. "Dacă vom trece la o bază fiscală consolidată, vom pune capăt acestei politici fiscale a companiilor multinaţionale şi va creşte baza de impozitare la nivel naţional"

      Pfiu, zici că-i discursul lui Dragnea. Marinescule, se duce șandramaua securistă. 

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Conferinţa “Securitatea cibernetică”
Avocat Ianul Alexandra
Electromagnetica
BTPay
cautavocat.ro
danescu.ro
arsc.ro

Curs valutar BNR

06 Feb. 2023
Euro (EUR)Euro4.9036
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5570
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian4.9186
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.4789
Gram de aur (XAU)Gram de aur274.4439

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Bursele din regiune
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro