Reporter: Cum a decurs activitatea companiei dumneavoastră în ultimul an?
Adriana Manu: FAN Courier este o companie care activează într-un sector dinamic şi esenţial pentru economie, iar această perioadă a însemnat pentru noi mai multă prudenţă, adaptabilitate şi consolidarea parteneriatelor cu clienţii şi furnizorii noştri. Pe lângă contextul electoral dificil care s-a încheiat, rămân provocările legate de deficitul bugetar şi de abordarea fiscală pe care viitorul Guvern o va avea pentru acoperirea lui, precum şi provocările economice şi geopolitice globale, de la ”războiul tarifelor” instituit de administraţia Trump şi până la conflictul armat de la graniţă. Aşadar, perioada dificilă nu s-a încheiat, iar noi abordăm aceeaşi politică a prudenţei şi a adaptabilităţii.
Deşi incertitudinea din plan politic şi economic se reflectă, în general, în modul în care companiile îşi planifică activitatea, noi am continuat să ne concentrăm pe ceea ce ştim să facem cel mai bine, chiar şi pe fondul lipsei de predictibilitate. Am continuat să punem clientul pe primul loc, oferindu-i cele mai bune servicii prin livrări rapide şi de încredere, în baza unei relaţii solide şi de încredere, pe care am construit-o în toţi aceşti ani. Clienţii noştri ştiu că, indiferent de schimbările economice, politice sau de altă natură care apar în societate, noi încercăm să oferim aceeaşi calitate a serviciilor, inovând şi adaptându-ne la orice situaţie.
Suntem preocupaţi în continuare de eficienţă şi digitalizare, aspecte care ne-au motivat să accelerăm proiectele interne de optimizare operaţională şi să continuăm investiţiile în infrastructură şi tehnologie. De aceea, ne dorim un cadru legislativ stabil, care să încurajeze dezvoltarea şi investiţiile pe termen lung, condiţii esenţiale pentru dezvoltarea unei economii sănătoase, într-o ţară cu adevărat europeană.
Reporter: În actualele condiţii macroeconomice, politice, dar şi sociale, ce perspective consideraţi că are sectorul curieratului şi ce estimări aveţi pentru compania pe care o conduceţi?
Adriana Manu: Sectorul de curierat rămâne unul dintre cele mai dinamice segmente ale economiei. Cererea pentru servicii rapide şi fiabile de livrare continuă să crească, în special pe fondul dezvoltării continue a comerţului online şi a nevoii companiilor de a menţine un lanţ logistic eficient şi flexibil.
În ceea ce priveşte perspectivele, ne aşteptăm la o creştere moderată a pieţei în 2025, influenţată de politicile fiscale ale Guvernului, care ar putea genera o scădere a consumului prin posibile majorări de taxe, dar şi de inflaţie, care se menţine ridicată. Pentru FAN Courier, în particular, estimăm o menţinere a trendului de creştere, obiectivul nostru fiind să ne consolidăm poziţia prin servicii de calitate, inovaţie şi adaptabilitate. Investim constant în digitalizare, în flotă, în infrastructură logistică modernă şi în dezvoltarea resursei umane, pentru a răspunde cât mai bine aşteptărilor clienţilor, indiferent de climatul economic şi politic. Şi, deşi traversăm o perioadă cu multe provocări, există şi o serie de oportunităţi, pe care le putem fructifica pentru dezvoltare şi îmbunătăţirea serviciilor.
Reporter: Care consideraţi că sunt provocările şi oportunităţile momentului?
Adriana Manu: Industria de curierat se află în continuare într-un moment bun, în care transformarea şi dezvoltarea continuă, iar acest lucru vine şi cu provocări, dar şi cu oportunităţi.
La capitolul provocări, cea mai importantă ar fi creşterea costurilor operaţionale, alimentată de inflaţie şi fluctuaţiile preţurilor la combustibil. Totodată, infrastructura naţională şi lipsa unui cadru legislativ predictibil îngreunează planificarea pe termen lung şi ne testează constant capacitatea de adaptabilitate. O altă provocare vine şi din schimbările constante din comportamentul consumatorilor, care devin mai exigenţi şi orientaţi spre servicii rapide şi personalizate, schimbări care ne responzabilizează şi ne provoacă să fim mai buni în fiecare zi.
De cealaltă parte, traversăm o perioadă în care şi oportunităţile sunt semnificative. Dezvoltarea comerţului online, extinderea afacerilor mici şi mijlocii pe arii geografice din ce în ce mai mari, dar şi interesul crescut pentru servicii logistice integrate deschid noi direcţii de creştere. În plus, digitalizarea, automatizarea proceselor şi investiţiile în tehnologii sustenabile ne oferă şansa de a deveni mai eficienţi şi mai responsabili faţă de mediu. Pentru noi este o perioadă de adaptare şi inovaţie, în care ne concentrăm pe extinderea reţelei, pe diversificarea serviciilor şi pe implementarea unor soluţii care să răspundă atât nevoilor de azi pe care le au clienţii, cât şi celor de mâine.
Reporter: Ce rol are Inteligenţa Artificială şi evoluţia tehnologiei în dezvoltarea activităţii dumneavoastră?
Adriana Manu: Ne aflăm într-un moment în care tehnologia nu mai este doar un avantaj competitiv, ci o necesitate pentru a răspunde aşteptărilor tot mai mari ale pieţei, de aceea considerăm că Inteligenţa Artificială şi digitalizarea joacă un rol tot mai important în transformarea industriei de curierat. Într-un sector unde timpul, precizia şi flexibilitatea sunt esenţiale, vedem aceste instrumente ca pe un vector esenţial de eficientizare şi inovare.
Reporter: Cum evoluează segmentul FANbox-urilor? În ce procent livrările sunt făcute către FANbox-uri si ce perspective întrevedeţi din acest punct de vedere?
Adriana Manu: Reţeaua FANbox este unul dintre proiectele strategice de dezvoltare, prin care ne dorim să oferim mai multă flexibilitate, rapiditate şi confort în procesul de livrare. De la lansarea acestui serviciu, am înregistrat o creştere constantă a utilizării, semn că publicul din România îşi doreşte soluţii moderne, adaptate unui stil de viaţă din ce în ce mai dinamic.
Ne aflăm într-un proces continuu de extindere a reţelei naţionale FANbox, atât în marile oraşe, cât şi în zonele rurale. În prezent, reţeaua a depăşit 2.200 de unităţi, iar următoarele 500 de unităţi, pentru care am semnat deja contractul de livrare, vor fi instalate în acest an. Livrările către lockerele FANbox reprezintă aproximativ 10% din totalul livrărilor noastre către persoane fizice, iar trendul este unul ascendent.
Interesul pentru acest tip de livrare este crescut, în special în mediul urban, unde accesul rapid şi programul flexibil de ridicare sunt avantaje majore pentru utilizatori.
Pe viitor, ne propunem să dezvoltăm parteneriate strategice pentru amplasarea de lockere în locaţii cu trafic ridicat şi să integrăm tot mai multe funcţionalităţi digitale în interacţiunea cu acest serviciu. FANbox, una dintre cele mai importante investiţii ale companiei din ultimii ani, este parte din viziunea noastră de a construi un ecosistem logistic modern, sustenabil şi centrat pe nevoile clientului.
Reporter: Comandă oamenii mai mult sau mai puţin decât în anii anteriori prin curier?
Adriana Manu: Ultimii ani au fost marcaţi de câteva momente importante imposibil de anticipat - şi aici vorbim despre pandemie, războiul din Ucraina şi inflaţia galopantă care a urmat -, acestea generând şi transformări semnificative în comportamentul consumatorilor. După explozia de comenzi din pandemie, am asistat apoi la o stabilizare a volumelor, cu variaţii influenţate de sezonalitate, inflaţie şi puterea de cumpărare. În general, românii continuă să comande online într-un ritm susţinut, dar mai atent şi mai echilibrat decât în anii anteriori.
La FAN Courier, volumul livrărilor se menţine pe trend ascendent şi vedem în continuare un potenţial important de dezvoltare, mai ales în mediul rural şi în rândul afacerilor mici şi mijlocii, care se digitalizează tot mai mult.
Reporter: Cum apreciaţi concurenţa din sector?
Adriana Manu: Concurenţa din sector este una puternică şi este foarte bine că este aşa, pentru că acest lucru este benefic atât pentru piaţă, cât şi pentru clienţi. Este un semn că industria evoluează, că există cerere, ceea ce-i obligă pe toţi jucătorii - inclusiv pe noi -, să inoveze, să devină mai eficienţi şi să-şi crească standardele de calitate.
Noi, la FAN Courier, am privit întotdeauna concurenţa ca pe un factor care ne motivează să fim mai buni. Poziţia de lider de piaţă ne-a responsabilizat să ne menţinem in top prin investiţii constante, seriozitate, adaptare continuă, conectare la nevoile clienţilor şi la direcţiile tehnologice care modelează industria.
Este o piaţă care se dezvoltă pe încredere, iar diferenţa o fac serviciile, experienţa clientului, capacitatea de reacţie şi stabilitatea operaţională. O concurenţă sănătoasă contribuie la profesionalizarea pieţei şi la creşterea încrederii clienţilor, iar pe noi ne provoacă să ne reinventăm şi să venim constant cu soluţii noi, adaptate la nevoile clienţilor.
Reporter: Cum vă descurcaţi cu forţa de muncă?
Adriana Manu: Pentru noi, asigurarea necesarului de forţă de muncă a fost dintotdeauna o provocare. În afara perioadei pandemice, când am absorbit forţă de muncă din domeniile închise forţat, şi înainte, şi după, ne-am confruntat cu un deficit acut de oameni pe care să îi angajăm. Aşadar, gestionarea forţei de muncă rămâne una dintre cele mai mari provocări din industrie, într-un context în care aşteptările salariale şi nevoia de personal calificat sunt în continuă schimbare.
Recrutarea este dificilă în anumite zone sau în perioadele de vârf, însă ne adaptăm constant prin digitalizarea proceselor interne, automatizarea unor operaţiuni logistice, crearea unor programe interne de training şi integrare şi, inclusiv, angajarea de lucrători din străinătate. Încercăm să implementăm un mix echilibrat între condiţii corecte de muncă, pachete salariale competitive, investiţii în formare şi un mediu în care angajaţii se simt valorizaţi, pentru că avem aproape 9.000 de colegi în întreaga ţară şi o nevoie constantă de angajaţi noi, iar retenţia şi dezvoltarea acestora sunt priorităţi pentru noi.
Reporter: Cum aţi încheiat anul trecut şi primul trimestru din acest an, din punct de vedere financiar?
Adriana Manu: Anul trecut a fost unul de consolidare pentru FAN Courier, în care am continuat investiţiile strategice şi ne-am concentrat pe eficienţa operaţională, într-un context economic marcat de incertitudini şi presiuni inflaţioniste.
Am încheiat anul 2024 cu afaceri în creştere cu 12,5% faţă de anul anterior, principalele două direcţii de investiţii ale companiei vizând extinderea internaţională şi conectarea pieţei din România la cele din vestul Europei, precum şi dezvoltarea şi optimizarea infrastructurii de depozitare şi de sortare, pentru a accelera operaţiunile şi a facilita dezvoltarea de soluţii de livrare alternativă.
Pe primul trimestru din 2025, rezultatele au fost în linie cu estimările noastre, marcate de o cerere stabilă şi de un interes crescut pentru livrări rapide şi flexibile. Pentru anul în curs, FAN Courier a bugetat investiţii de 40 de milioane de euro, principalele direcţii fiind extinderea şi consolidarea poziţiei pe piaţa internaţională, mărirea capacităţii de stocare şi sortare prin modernizarea şi tehnologizarea HUB-urilor regionale, precum şi identificarea şi dezvoltarea continuă de servicii out of home delivery, cu tot ce înseamnă livrarea alternativă: lockere FANbox, locaţii partenere Collect Point şi sediile FAN din ţară.
Cuvântul de ordine pe parcursul acestui an rămâne, totuşi, prudenţa, având în vedere că, după criza electorală, modificările fiscale pentru temperarea deficitului vor genera scumpiri, o scădere a puterii de cumpărare şi, în consecinţă, schimbări semnificative la nivelul comportamentului clienţilor noştri.
Reporter: Care sunt problemele cu care vă confruntaţi şi ce măsuri consideraţi că ar fi nevoie să fie luate în domeniu?
Adriana Manu: Industria curieratului este una dinamică şi în plină dezvoltare, dar se confruntă şi cu o serie de provocări reale, care frânează ritmul de creştere pe care ni-l dorim noi, jucătorii din domeniu. Principala provocare a fost şi este în continuare lipsa predictibilităţii legislative şi fiscale, cu atât mai mult în acest an în care noul Guvern are misiunea grea să găsească soluţii pentru dezechilibrele majore din economie, generate de guvernările anterioare. Schimbările fiscale vor avea ecou şi în activitatea companiilor.
În rest, dificultăţile cu care se confruntă domeniul curieratului au rămas aceleaşi în ultimii ani, respectiv infrastructura rutieră încă deficitară, presiunea tot mai mare asupra costurilor operaţionale, generate de inflaţie, scumpirea combustibilului şi creşterea salariilor, precum şi forţa de muncă, atât în ceea ce priveşte recrutarea, cât şi retenţia personalului calificat.
Măsurile concrete pe care le aşteptăm în continuare de la autorităţi sunt crearea unui cadru legislativ stabil şi predictibil, care să susţină dezvoltarea companiilor româneşti, investiţii accelerate în infrastructura de transport, esenţială pentru livrări rapide şi eficiente sau parteneriate între stat şi mediul privat pentru formarea profesională a tinerilor în domenii logistice şi tehnice.
Reporter: Simţiţi că urmează o criză economică şi cum vă pregătiţi în acest sens?
Adriana Manu: Traversăm o perioadă delicată din punct de vedere economic, nu doar la nivel local, ci şi global. Tensiunile geopolitice, deciziile economice discutabile luate de administraţia de la Washington, plus modificările fiscale adoptate în România vor duce fără îndoială la o încetinire economică. Contextul general, marcat de inflaţie, incertitudine fiscală şi costuri în creştere poate induce percepţia unei crize, însă, în acest moment, nu vedem semnele unei crize majore care să blocheze economia. Dar chiar şi aşa, companiile trebuie să fie prudente, iar noi suntem pregătiţi pentru orice scenariu. Avem o strategie de dezvoltare echilibrată, bazată pe investiţii bine calibrate, pe eficientizarea proceselor şi diversificarea serviciilor.
Cea mai importantă lecţie pe care am învăţat-o în timpul pandemiei a fost aceea că, pentru a face faţă unor situaţii în continuă schimbare, trebuie să fii pregătit pentru orice şi să ai capacitate de a te adapta rapid la noile condiţii. Am păstrat această lecţie şi suntem pregătiţi să traversăm perioadele mai dificile prin adaptabilitate, transparenţă şi inovaţie, fără să pierdem din vedere obiectivele pe termen lung: stabilitate, încredere şi servicii de calitate pentru toţi clienţii şi partenerii noştri.
Reporter: Mulţumesc!