Majorarea de la 1% şi 3% la 10% a impozitului pe câştigurile din tranzacţiile bursiere ar fi una dintre cele 100 de măsuri agreate de negociatorii PSD, PNL, USR şi UDMR în cadrul discuţiilor de la Palatul Cotroceni, potrivit unui document care a circulat în mass-media, document care însă, potrivit unor membri marcanţi ai partidelor respective nu a fost încă aprobat la nivelul conducerii formaţiunilor. Potrivit documentului prezentat în mass-media, după mai bine de o lună de dezbateri, reprezentanţii acestor partide ar fi ajuns la un acord asupra majorităţii propunerilor, care includ introducerea unor noi taxe şi impozite, precum şi creşterea altora.
Se pare că investitorii de la Bursa de Valori Bucureşti nu vor fi afectaţi doar de creşterea impozitului pe tranzacţii, ci şi de majorarea impozitului pe dividende. Astfel, începând cu 1 ianuarie 2024, impozitul pe dividende a crescut deja de la 8% la 10%, iar în urma noilor negocieri acesta ar putea ajunge la 16%, conform propunerii avansate de partidele care vor forma viitorul Guvern.
Toate aceste propuneri incluse într-un tabel cu cele 100 de măsuri negociate nu au fost asumate încă de partidele pro-europene, deşi mai mulţi reprezentanţi recunosc că o parte importantă a măsurilor reflectate în tabel au fost aprobate în forma prezentată.
Un aspect problematic este faptul că măsurile respective ar fi fost agreate fără studii de impact individuale, fără o analiză a gradului de suportabilitate din partea mediului de afaceri sau a populaţiei. În mod special, introducerea unei taxe pe toate tranzacţiile bancare este menţionată ca "fiind agreată de toate partidele”, însă fără clarificări privind aplicarea acesteia - dacă va fi pe tranzacţie sau proporţională cu valoarea.
Ziarul BURSA a semnalat această posibilă măsură într-un articol publicat acum 10 zile, intitulat ”Cum să finanţăm incompetenţa şi corupţia? Creştem taxele”.
Necesitatea unui studiu de impact devine evidentă în contextul în care una dintre măsuri propune eliminarea plăţilor în numerar, promovând exclusiv utilizarea cardului. Însă realitatea din România indică un grad redus de bancarizare. Un studiu realizat anul trecut de Institutul Român pentru Evaluare şi Strategie, la comanda Asociaţiei Române a Băncilor, arată că 4,4 milioane de români nu deţin cont bancar. Mulţi dintre aceştia îşi plătesc facturile în numerar, încasează salariile sau pensiile în numerar şi nu folosesc servicii bancare.
Datele sunt confirmate şi de proiectul european PULSE, care indică faptul că România se află în top 15 state cu cea mai mare pondere a populaţiei nebancarizate - aproximativ 40%, echivalentul a aproape 7 milioane de persoane. Această realitate plasează România alături de ţări precum Kenya sau Kazahstan în ceea ce priveşte incluziunea financiară.
Toate aceste date sugerează că măsurile fiscale şi de reformă propuse nu se bazează pe analize empirice riguroase şi nu ţin cont de impactul economic şi social asupra diferitelor categorii de populaţie. Adoptarea lor ulterioară într-un mod accelerat şi lipsit de transparenţă poate genera dezechilibre şi tensiuni inutile.
Concluzia care se impune este că multe dintre aceste măsuri par formulate într-o manieră grăbită, fără o fundamentare solidă şi fără o asumare clară din partea partidelor implicate. Creşterea semnificativă a impozitelor pe câştigurile bursiere şi dividende, precum şi introducerea unei eventuale taxe pe tranzacţiile bancare, ar afecta direct atât investitorii, cât şi cetăţenii obişnuiţi. Propunerea de eliminare a plăţilor în numerar, într-un context în care milioane de români nu au acces la servicii bancare, accentuează distanţa dintre decidenţi şi realitatea economică a populaţiei.
Lipsa de asumare publică a documentului prezentat de mass-media, alături de declaraţiile contradictorii ale actorilor politici, amplifică percepţia de improvizaţie şi lipsă de responsabilitate instituţională. În acest context, este esenţial ca un viitor guvern responsabil să elaboreze politici publice bazate pe date concrete, dialog deschis cu societatea civilă şi consultare cu mediul economic - nu pe măsuri contabile grăbite, cu potenţial destabilizator.
Mai multe detalii despre aceste subiecte pot fi găsite în ediţia de astăzi a ziarului BURSA.
1. fără titlu
(mesaj trimis de Vîjeu el Condor! în data de 23.06.2025, 07:40)
măi... rumenii îs ei fraeri dar totdeauna au avut ziceri și zicători (ori bancuri) și anume:
”în tot răul e și-un bine”, ”ce nu te omoară, te face puternic”, ”nu alerga niciodată după autobuze”, etc . . .
:
soarta face ca în cazu meu, Domnu milostiv ăl de Sus ! să-mi pună în față tot felul de oportunități și să vă zic una:
Eu am început să strîmb din nas când am văzut pe tembeliziuni propunerile echipei ”profesioniste” ale tandemului Bolo-Dan. Cînd am văzut impozit pe profit +19%, pe dividende +16%, pe trading +10 (sau 19%) am făcut depresie deoarece este o nedreptate, deoarece nu eu am făcut risipa.
Dar în fine... ce să vezi: doi membri ai familionului meu au căpătat recent documente suideze. Eu am access la două ISK:uri (investeringssparkonto).
:
U n ISK este tax-free (așa cum e viața lu ayatolahu Theodosie).
ISK:ul este tax-free pînă în valoarea de portofoliu de 300.000SEK (28.000EUR). Ce depășește este impozitat anual cu 0,9%. Tranzacțiile dintr-un ISK nu sunt impozitate. Nici primirea de dividende.
Un portofoliu de tip ISK poate conține equities și derivate din toată lumea (americane, australiene, nodice, braziliene, poloneze, koreeene, tot-și-toate). Un portofoliu ISK are permisă vînzare ”Short Selling”. Comisioanele brokărului îs în medie de 0,15%. Din ISK poți scoate bani tax-free !
:
Trebuie să fy retard să stai cu multă investiție prin BVB ca să plătești lu Marian Enache stilul de viață flamboiant. Și mai e o chestie, la BVB nu poți face bani cînd BiETul e pe roșu (a juca pe scădere).
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 23.06.2025, 08:16)
Du-te si joaca-te pe extern, si scuteste-ne de aroganta ta.
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 23.06.2025, 09:08)
Câtă dreptate ai! Cu un singur amendament: vom avea 5 vicepremieri ( ca doar e criza) și măsurile privind tăierile de cheltuieli sunt neclare, în timp ce majorările de taxe și impozite sunt. Ce zicea lumea pe aici? Ca Nicusoros e genial? Păi dacă era genial s-ar fi văzut la București, nu?
1.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 23.06.2025, 09:21)
E GENIAL la matematica, in administrratie asa si asa. Noroc ca acum e presedinte si a pus un genial in administratie prim ministru.
1.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 23.06.2025, 09:30)
ce extern vorbesti si tu , nu poate sa se dea jos din pat fara ajutor ,
1.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Vîjeu el Condor! în data de 23.06.2025, 13:09)
uite ce îmi spune Bența (consultant fiscal) la Prima News
BULGARIA [ viva Bulgaria ! ]
tax-dvd = 5%
corporate = tax pe profit = 10%
personal income = tax pe salariu = 10%
GRECIA [ cei antici și înțălepți, a.k.a Pitagorenii ]
tax-dvd = 5% pentru non rezidenți în Grecia
Ungaria
corporate tax = 9%
iată de ce Mercedes se oprește în Magyaroszag și nu se bagă în Rumenia cu 16% !
5 vicepremieri ca să-l învețe pe Bolovan limba engleză !
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 23.06.2025, 07:58)
O sa fie 10% la net, ceea ce nu e chiar rău mai ales pentru retail care face mai multe tranzacții păguboase decât profitable.
3. Comentariu eliminat conform regulamentului
(mesaj trimis de Redacţia în data de 23.06.2025, 09:28)
...
3.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de anonim în data de 23.06.2025, 09:46)
Bravo ! frate,
ai punctat extrem de corect.
3.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de anonim în data de 23.06.2025, 09:58)
corect
3.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 23.06.2025, 10:29)
O fi corect , dar l-a deranjat pe țafnosul cu cenzura !
3.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 23.06.2025, 11:04)
ce a zis ca nu mai pot vedea, puteti reformula?
3.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.4)
(mesaj trimis de anonim în data de 23.06.2025, 13:33)
corect
3.6. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 23.06.2025, 13:34)
MAKE Bursa great again! ;)
3.7. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.6)
(mesaj trimis de Nic în data de 23.06.2025, 14:24)
Buna asta!
3.8. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.7)
(mesaj trimis de anonim în data de 23.06.2025, 16:09)
nu toti intelege ;)
3.9. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.4)
(mesaj trimis de anonim în data de 23.06.2025, 16:44)
Dupa replici se pare ca postarea a rezistat jumate de ora .
3.10. Comentariu eliminat conform regulamentului (răspuns la opinia nr. 3.1)
(mesaj trimis de Redacţia în data de 23.06.2025, 17:21)
...
4. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 23.06.2025, 10:33)
Cu ocazia asta sper ca se revine la castigul NET. Adica pierderile sa se compenseze cu castigurile de pe aceleasi tip de instrumente de pe aceeasi piata (ex. actiuni RO).
4.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4)
(mesaj trimis de anonim în data de 23.06.2025, 11:05)
la CASS cum e pana la urma?
4.2. fara cratima (răspuns la opinia nr. 4)
(mesaj trimis de anonim în data de 23.06.2025, 13:32)
cand nevoile sunt clare, de ce speri mata in van?...
5. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 23.06.2025, 17:59)
Aia care speculează pe bursa nu s impozitați...aia care rup spinarea li se ia 50%..ASTA E CAPITALISMUL FRATILOR!
6. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 23.06.2025, 18:20)
Partidele pro-europene,
in Sezonul 1 au dus tara in criza economica,
in Sezonul 2 tot ei,partidele foarte-europeni.
baga taxe/impozite/taieri de tot feleul,
probabil ca cadou ptr. votantii lor,
dar ceva taieri la INARMARE SI AJUTOR "CADOU" Ucrainei,
chiar nu se poate,macar un pic ??!!,
de taxarea multinationalelor sa nici nu mai amintim.
7. fără titlu
(mesaj trimis de Mishu în data de 23.06.2025, 18:59)
Cum mai oracaiau "pro-europenii" ca scade bursa din cauza suveranistilor!acum astia pe care i-au votat le maresc impozitul pe castigurile de la sfanta bursa.ironia situatiei e maxima.Dumnezeu nu bate cu parul.
7.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 7)
(mesaj trimis de anonim în data de 23.06.2025, 22:38)
ne asumam mishule, stai linistit. oricare venea marea birurile, nu exista alta solutie. doar ca cu georgilestii tai facea si economia implozie
7.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 7.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 23.06.2025, 23:26)
Ca e CG sau acești analfabeți "proeuropeni" eu tot la 10 ma trezesc și beau cafeaua unde vreau și când vreau....dacă si tu ai libertatea mea, atunci nu contează cine conduce tara.
8. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 23.06.2025, 20:15)
Îmi bag picioarele închid firma, întâi o devalizez, apoi vând la negru tot ce înseamnă mijloc fix după care iau toți banii din cont să ia statul din trei pe ce-a mai lungă.
Apoi tot ce fac la negru, BAFTĂ Românica.
9. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 23.06.2025, 20:33)
Deci să recapitulăm :10% pe tranzacții (indiferent de timpul deținut și fără compensări)+16% impozit pe dividende+10% CASS, eu zic, să știm o treabă, să ia statul tot 100%.
La 36% incert, că dacă nu le iese în octombrie, ne trezim cu 50%.
9.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 9)
(mesaj trimis de anonim în data de 23.06.2025, 22:39)
ho bre, ca in afara de 16% pe dividende, nu s-a definit nicaieri negru pe alb ce se va face
9.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 9.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 23.06.2025, 23:22)
Domnule, că ai deja 10% pe dividende si 10% CASS este cert( si aici poate să scadă pragul), acestora le este ușor să le majoreze că nu-i doare mana să scrie, mai greu le este la proști care produc să plătească!
Acum e momentul de cotonogit pentru că toată lumea se uită la vacanță!
Așa că ,,bre" pe la toamnă ne lămurim mai bine. Ei nu înțeleg și nu vor înțelege niciodată rolul bursei în dezvoltarea economiei, nici nu am pretenții la ce CV-uri au și lipsă de educație financiară, mai ales când n-ai plătit niciodată un salariat din firmă.Banii altuia știu sa-i cheltuiesc la ai mei îmi tremură mâna.
Eu unul am o vârstă și nu mai am putere să muncesc ca un nebun 2 job-uri ca să mă jupoaie statul pentru pensiile lor speciale.
Așa că în cel mai bun caz trec la negru sau mă opresc și trăiesc din ce am acumulat cu multă sudoare.
9.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 9.1)
(mesaj trimis de Vîjeu el Condor! în data de 23.06.2025, 23:40)
păi vezi tu,
eu din start am un avantaj de +16% față de tine în ROU
iar dacă WIGul polonez se apreciază cu 60% iar BiETul cu 20%
eu am un factor de avantaj de 59,46% și tu 16,8% = [20x(1,00-0,16)]
să băgăm și comisioanele brokărilor (eu 0,3% , tu 1%)
eu am 59,16% , tu la BVB 15,8%
:
Hau hau; wuff wuff
9.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 9.3)
(mesaj trimis de Vîjeu el Condor! în data de 23.06.2025, 23:43)
STAY ! că am uitat să-ți scad CASSeul !
tu la BVB ai 15,8% dar mai scade minus CASSul
:
Miau miau
9.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 9.4)
(mesaj trimis de Vîjeu el Condor! în data de 23.06.2025, 23:51)
(9.3) și (9.4) for (9.1)