CONSULTANTUL NICOLETA RADU:"Multe firme simt nevoia unei reorganizări, dar ezită să ia această decizie"

A consemnat ALINA TOMA VEREHA
Ziarul BURSA #Companii /

"Multe firme simt nevoia unei reorganizări, dar ezită să ia această decizie"

Firmele simt nevoia unei reorganizări interne şi a unei repoziţionări pe piaţă, dar le este greu să ia această decizie, ne-a declarat, într-un interviu, Nicoleta Radu, managing partner al firmei de consultanţă "Zanti Exclusive". În viaţa unei firme, vine un moment în care trebuie să se reinventeze şi să se repoziţioneze ca să poată să-şi reia ciclul de creştere, apreciază domnia sa, care ne-a precizat că, din cauza crizei care a blocat mediul de afaceri în ultimii ani, decizia antreprenorilor a fost, iniţial, de a se menţine pe linia de plutire şi mai apoi de a încerca soluţii noi.

Nicoleta Radu ne-a mai spus că firmele fie se opresc la etapa de analiză, fie nu implementează reorganizarea până la capăt. Cea mai mare problemă a companiilor este accesul la finanţare, dar şi taxele şi impozitele mari, care descurajează mediul de afaceri, în opinia doamnei Radu.

Reprezentantul "Zanti Exclusive" mai afirmă că piaţa imobiliară dă semne de revenire pe mai multe segmente, cel rezidenţial fiind mai activ, dar şi faptul că tot mai mulţi dezvoltatori apelează la consultanţă pentru introducerea pe piaţă a unor proiecte noi.

Reporter: Sunt multe firme doritoare să se reorganizeze ca să facă faţă mai bine provocărilor crizei?

Nicoleta Radu: Da, dar sunt reticente în a implementa efectiv planurile de reorganizare. IMM-urile, cele cu care am interacţionat în ultimii ani, sunt iniţiate şi dezvoltate de antreprenori cu experienţă variată. În ultimii ani, am văzut că antreprenorii sunt conştienţi că trebuie să se reorganizeze sau să se repoziţioneze pe piaţă prin adaptarea funcţionalităţii echipei, dar în acelaşi timp vor să şi rămână în continuare punct unic la conducerea întreprinderii. Sunt mai multe etape de viaţă într-o companie. Este etapa iniţială în care antreprenorul are o idee şi o pune în aplicare, dezvoltând-o într-un termen de aproximativ trei ani, timp în care entuziasmul, carisma şi resursele de personalitate aduc afacerii plusul de valoare. Urmează etapa de expansiune, atât pe orizontală, cât şi pe verticală a organizaţiei, care corespunde anilor 3-6 de viaţă a afacerii. În această etapă, antreprenorul uită să redistribuie puterea decizională şi să împartă responsabilităţile celor pe care i-a adus în echipă şi cărora le-a dat funcţii de management. Proprietarii de companii vor să păstreze frâiele conducerii până la cele mai simple decizii, ceea ce, uneori, poate fi în detrimentul propriei afaceri pentru că ratează implementarea unor idei bune care vin de la oamenii din echipă. Atunci, compania se blochează între aceste două etape de dezvoltare şi o ia în permanenţă de la capăt.

În viaţa unei firme, vine un moment în care trebuie să se reinventeze şi să se reorganizeze ca să poată să-şi reia sau să continue ciclul de creştere. Din cauza crizei, care ne-a blocat pe toţi în ultimii ani, decizia antreprenorilor a fost de a menţine starea de fapt, uneori chiar cu foarte mare greutate şi nu de a explora soluţii noi. Cred că firmele simt nevoia unei reorganizări interne şi a unei repoziţionări pe piaţă, dar le este greu să ia această decizie. Fie se opresc la etapa de analiză, fie nu implementează reorganizarea până la capăt.

Reporter: Care sunt problemele cu care se confruntă firmele?

Nicoleta Radu: Cea mai frecventă problemă este că antreprenorii nu lasă suficientă libertate echipei de conducere de a lua decizii sau de a face adaptări în raport cu piaţa sau clienţii. O altă problemă este reactualizarea atitudinii la nivel de grup sau individual faţă de rolul pe care angajaţii îl au la nivelul organizaţiei. Pare a fi mult mai uşor să faci ceea ce te-ai obişnuit ani de zile şi să nu iniţiezi sau să nu actualizezi ceva profesional.

Reporter: Din proiectele pe care le-ai implementat în ultima perioadă ce ai constatat?

Nicoleta Radu: Pe lângă reorganizarea echipei şi redefinirea organigramei, este important să construieşti o comunicare constantă şi reciprocă între structurile firmei, atât formală, procedurală, cât şi informală. Şedinţele sunt ineficiente câtă vreme nu au obiective, soluţii cu paşi de implementat şi nu măsoară rezultatele. O parte foarte mare din soluţiile de reorganizare identificate nu-mi aparţin mie, în calitate de consultant, ci oamenilor din echipele cu care am lucrat.

Reporter: Din ce sector economic vin clienţii dumneavoastră?

Nicoleta Radu: Sunt companii din piaţa imobiliară şi din zone servicii şi produse asociate. De curând, am implementat un proiect cu o firmă care importă şi distribuie mobilier de birou şi care a simţit nevoia unei reorganizări ca să se repoziţioneze pe piaţă. Lucrez şi cu firme din zona de retail, care importă şi distribuie branduri proprii sau alte produse, dar şi cu agenţii imobiliare sau dezvoltatori.

Reporter: Cu start-up-uri lucraţi?

Nicoleta Radu: Da. Acum am un proiect care durează de 10 luni, în domeniul fashion, care intră pe piaţă cu un produs nou din zona accesoriilor. În prima etapă, am întocmit un studiu de piaţă pe produs, am proiectat investiţia şi planul de afaceri pe cinci ani, iar clientul meu, în urma concluziilor acestei etape, a decis să intre în România şi va deschide, în curând, primul magazin. Am construit împreună cu clientul o strategie de dezvoltare, iar rolul meu a fost extins la selecţia furnizorilor pentru derularea afacerii şi gestionarea contractelor şi obiectivelor cu aceştia.

Reporter: Vom avea noi intrări de branduri pe piaţa de retail în acest an?

Nicoleta Radu: Este foarte posibil. Retailerii care fac zonele comerciale active sunt cam aceiaşi. Avem doar câteva centre comerciale care fac diferenţa cu retaileri cu prezenţă unică. Cred că piaţa are nevoie de branduri noi. Acest lucru nu înseamnă neapărat că va creşte consumul, ci că va există o redistribuire a bugetului de cumpărături către alte brand-uri sau segmente de interes.

Reporter: Ce-i lipseşte capitalului autohton în afaceri?

Nicoleta Radu: Cea mai mare problemă este accesul la finanţare. Apoi, mai este nevoia de o legislaţie mai prietenoasă, care să încurajeze antreprenorii să se dezvolte. Avem în continuare taxe şi impozite mari, care descurajează mediul de afaceri.

Reporter: Ce tendinţe aţi remarcat pe piaţa imobiliară?

Nicoleta Radu: Dacă imediat după debutul crizei singurul segment cât de cât activ a fost cel al spaţiilor de birouri, de anul trecut am constatat o revigorare a segmentului rezidenţial, atât pe partea de închirieri din segmentul mediu spre premium, cât şi pe partea de vânzări. Un alt segment de piaţă care devine din ce în ce mai activ este cel al spaţiilor comerciale. Patru noi mall-uri au fost anunţate pe piaţa bucureşteană. Dezvoltarea de spaţii de birouri este de asemenea în actualitate, astfel că, în următorii 3 - 5 ani putem vedea deja proiecte noi pe harta Bucureştiului.

Reporter: Dar nu avem prea multe mall-uri? Avem cazuri răsunătoare de faliment şi insolvenţe pe acest segment.

Nicoleta Radu: O investiţie de succes depinde foarte mult de conceptul proiectului şi zona în care este dezvoltat, dar şi de inovaţie. Probabil că un beneficiu al acestor numeroase proiecte noi este că mulţi consumatori nu vor mai traversa oraşul ca să ajungă la un mall. Îmi este greu să spun dacă avem sau nu multe mall-uri. Piaţa va arăta acest lucru. Trebuie să ţinem cont şi de faptul că unele centre comerciale existente au nevoie de o repoziţionare pe piaţă, de o adaptare la targetul de client indentificat pentru mix-ul de branduri din portofoliu.

Reporter: Cum evoluează piaţa rezidenţială?

Nicoleta Radu: Zona de rezidenţă este din ce în ce mai activă. Este foarte posibil ca o parte din potenţialii cumpărători, care nu au putut să achiziţioneze locuinţe în perioada de boom din cauza preţurilor foarte ridicate, să considere acum că este momentul oportun să devină proprietari. Cred că mulţi apreciază că preţul locuinţelor a ajuns la un nivel sustenabil.

De asemenea, s-a mai "dezmorţit" şi segmentul de terenuri. Foarte activ este cel al terenurilor agricole.

Clienţii mei din piaţa imobiliară au apelat la consultanţă fie pentru repoziţionarea pe piaţă, fie pentru introducerea de proiecte noi pe piaţă. După atâţia ani de criză, nu mai avem aceiaşi investitori în imobiliare. Cei noi sunt fie dezvoltatori care abia au intrat când a început criza, fie investitori care au mai trecut prin astfel de crize şi au un alt know-how în dezvoltarea proiectelor.

Reporter: Agenţiile imobiliare cu ce probleme se confruntă?

Nicoleta Radu: Cred că cea mai mare problemă a lor este securizarea clienţilor. Pe piaţa noastră, generalizând intenţionat, nu este clar cine plăteşte comisionul, cu excepţia cazurilor dezvoltatorilor specializaţi. Se merge pe mica înţelegere şi, în foarte multe cazuri, se încasează comisionul din ambele părţi. Aici apare problema conflictului de interese, pentru care există soluţii. Trebuie adoptate reguli clare de comisionare, iar agenţii trebuie să-şi securizeze munca depusă cu clienţii, fie dezvoltatori sau potenţiali chiriaşi.

Rolul unui agent imobiliar nu este doar să-şi plimbe clienţii pe la diferite locaţii, ci să vină cu ofertele potrivite, să aibă o strategie de abordare a cererii, să înţeleagă piaţa şi evoluţia ei, să propună soluţiile potrivite. Agenţii trebuie să ofere suport şi consultanţă.

Avem acum o tendinţă de profesionalizare a agenţilor imobiliari, iar lucrurile vor evolua pozitiv în următoarea perioadă.

Reporter: Vă mulţumesc!

Opinia Cititorului

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

DTLAWYERS
BTPay
Cotnari
Benihana
Leap

ENGLISH SECTION

more articles

Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro
Cabinet de avocatTMPS