Despre mainstreaming, crize şi falsificarea etichetelor politice

Cristian Pîrvulescu
Ziarul BURSA #Editorial / 23 septembrie

Cristian Pîrvulescu

Extrema dreaptă nu mai este o prezenţă marginală, exotică sau anacronică în spaţiul politic şi mediatic contemporan, ci, dimpotrivă, a devenit o forţă care revendică statutul de normalitate, şi folosind fără inhibiţii mecanismele democraţiei liberale pentru a submina fundamentele acesteia. Această transformare, apărută în ultimul deceniu, pe care Ruth Wodak - una din cele mai importante şi influente cercetătoare în domeniul analizei critice a discursului politic, cunoscută la nivel internaţional pentru lucrările ei despre limbaj, politică şi ideologie - o defineşte în The Politics of Fear: The Shameless Normalization of Far-right Discourse drept proces de „normalizare” (mainstreaming), nu s-a produs însă de la sine, ci printr-o serie de complicităţi, compromisuri şi ajustări discursiv-instituţionale, care au făcut ca idei considerate odinioară inacceptabile să fie astăzi discutate cu naturaleţe pe reţele sociale, la televiziuni sau în parlamentele naţionale.

Cazul Statelor Unite este ilustrativ: Donald Trump, revenit la Casa Albă şi profitând de o mobilizare conservatoare fără precedent, cere în mod explicit clasificarea mişcărilor antifasciste ca organizaţii teroriste, ignorând evidenţa statistică, confirmată de FBI şi de organizaţii independente precum Anti-Defamation League, conform căreia peste 90% dintre infracţiunile cu caracter politic comise în ultimii 25 de ani au provenit din zona extremei drepte. Această inversare retorică - în care agresorul devine victimă, iar victima este prezentată ca agresor - se înscrie în ceea ce Wodak numeşte strategiile de resemantizare, prin care extrema dreaptă reuşeşte nu doar să-şi justifice existenţa, ci şi să-şi extindă hegemonia simbolică asupra limbajului politic.

În Marea Britanie, Nigel Farage, un actor politic asociat de două decenii cu euroscepticismul radical, a reuşit să fie perceput de o parte importantă a opiniei publice drept un politician „respectabil”, „patriot” şi „anti-sistem”, deşi discursul său împotriva imigraţiei şi al multiculturalismului nu diferă substanţial de cel al partidelor explicit de extremă dreaptă din anii 1990. Normalizarea se produce aici prin intermediul mass-mediei comerciale şi al unei clase politice care, în loc să izoleze asemenea mesaje, le-a preluat, le-a moderat tonul şi le-a reambalat într-un registru acceptabil.

În Franţa, Marine Le Pen merge chiar mai departe şi cere demisia lui Delphine Ernotte Cunci, preşedinta France Televisions pentru simplul fapt că aceasta a declarat ceea ce este evident pentru oricine cunoaşte scena mediatică franceză, că postul C News reprezintă o voce de extremă dreaptă. Ceea ce altădată era un diagnostic obiectiv şi un avertisment legitim devine acum o infracţiune de opinie, un act de „partizanat” care ar justifica sancţiuni instituţionale. Este un alt semn că extrema dreaptă nu doar se normalizează, ci revendică dreptul de a defini ea însăşi ce este „normal” şi ce este „extrem”.

România se înscrie în acest tipar cu o anumită întârziere, dar cu o accelerare evidentă în ultimii ani. AUR a intrat în Parlament în 2020 cu un discurs explicit radical, anti-sistem, anti-restricţii şi naţionalist, dar în 2024-2025 a reuşit să-şi redefinească imaginea, prezentându-se ca „singurul apărător al poporului”, în timp ce forţele politice tradiţionale au ezitat între marginalizare şi cooptare. De la participarea la emisiuni televizate în prime-time până la colaborări tactice în Parlament, AUR a beneficiat de un tratament care a facilitat tocmai normalizarea pe care Wodak o descrie în analiza sa. Mai mult, un segment semnificativ al mass-mediei comerciale - presa tabloidă, dar şi canale de ştiri - a alimentat această transformare, mizând pe audienţa uriaşă pe care o aduc scandalul, invectiva şi naţionalismul agresiv.

Această normalizare se manifestă în România şi prin modul în care sunt tratate temele sensibile: discursul anti-european, teoriile conspiraţiei legate de pandemie, refuzul tranziţiei ecologice sau atacurile împotriva minorităţilor etnice şi sexuale sunt preluate ca opinii „respectabile” în talk-show-uri şi pe reţelele sociale, în timp ce aceia care denunţă aceste derapaje sunt etichetaţi drept „progresişti radicali”, „trădători” sau „agenţi ai globalismului”. Din nou, observăm inversarea stigmatului: ceea ce în democraţiile consolidate este recunoscut drept extremism devine la Bucureşti o expresie a „voinţei majoritare”, iar ceea ce este apărarea valorilor democratice este denunţat drept „extremism de stânga”.

În Republica Moldova, fenomenul este şi mai vizibil, pentru că etichetele ideologice s-au păstrat din perioada sovietică, dar conţinuturile lor au fost distorsionate. Partidele pro-ruse, conservatoare şi profund naţionaliste (într-un sens „eurasiatic”), care ar trebui încadrate în zona extremei drepte prin retorica lor xenofobă, anti-occidentală şi religios-fundamentalistă, sunt prezentate ca „stânga”. Blocul Patrioţilor, de pildă, beneficiază de moştenirea simbolică a Partidului Comuniştilor, dar mesajele sale sunt aproape identice cu cele ale formaţiunilor de extremă dreaptă de la naţionalism etnicist, la anti-liberalism cultural şi apelul la „valori tradiţionale”. Confuzia ideologică este totală, căci ceea ce este extremă dreaptă după standardele europene devine, în spaţiul mediatic şi politic moldovenesc, „stânga patriotică”.

Aceeaşi confuzie se regăseşte în România. Moştenirea naţional-comunismului ceauşist a făcut ca „stânga” să fie asociată cu autoritarismul, corupţia şi lipsa de libertăţi, iar după 1989 PSD-ul a preferat să se prezinte ca un partid de centru-stânga doar formal, în realitate evitând asumarea unei agende de stânga autentice. În acest vid, partidele extremiste, precum AUR, pot prelua teme sociale (critica multinaţionalelor, apărarea agricultorilor, sprijinul pentru „românii săraci”), dar într-un registru exclusivist şi xenofob. Astfel, ele se prezintă ca „adevărata stângă”, deşi ideologic se aliniază la familia europeană a extremei drepte.

Această confuzie are consecinţe majore: electoratul vulnerabil - muncitori, pensionari, agricultori - este deturnat către forţe care promit protecţie socială, dar o condiţionează etnic sau religios. Opinia publică derutată de aceste volute ideologice nu mai distinge între critica socială legitimă şi discursul extremist, iar instituţiile democratice pierd reperul clar al delimitării între stânga şi dreapta, între progres şi conservare. În loc să avem o competiţie de idei, avem o bătălie pentru monopolizarea simbolurilor, în care extrema dreaptă îşi asumă simultan două măşti: cea de „naţionalist conservator” şi cea de „apărător al celor săraci” - iar lipsa unei stângi democratice autentice îi lasă teren liber.

Explicaţia acestui fenomen trebuie căutată şi în logica mai largă a „crizelor multiple” - economice, sociale, geopolitice - care creează un sentiment difuz de nesiguranţă. Aşa cum arată Wodak, extrema dreaptă îşi construieşte legitimitatea exact prin exploatarea acestui climat de nelinişte, prezentându-se drept singura forţă care are „curajul” să spună adevărul, să apere „naţiunea” şi să sfideze „corectitudinea politică”. În România, crizele suprapuse - inflaţia, deficitul bugetar, războiul de la graniţă, deziluziile legate de integrarea europeană fabricate prin instrumentele războiului hibrid - creează un teren fertil pentru asemenea mesaje. În Moldova, aceeaşi retorică se hrăneşte din precaritatea socială şi din frica de război, reuşind să reconfigureze harta ideologică într-un mod paradoxal: „stânga” este de fapt dreapta radicală.

Astăzi, problema centrală nu mai este legată de izolarea extremei drepte, ci despre cum reconstruim capacitatea democraţiei de a delimita ceea ce este acceptabil de ceea ce este periculos pentru ordinea constituţională. În lipsa unei astfel de delimitări, ceea ce Wodak numeşte „mainstreaming” se va transforma într-un proces ireversibil de capturare a discursului public, iar consecinţele pentru România şi Moldova, la fel ca pentru SUA, Marea Britanie sau Franţa, vor fi nu doar electorale, ci instituţionale şi, în ultimă instanţă, civilizaţionale.

Opinia Cititorului ( 16 )

  1. ... m8 .... invesrsarea implica versarea ... poate citesc si restul ... sunteti la putere de 30 de ani ... chiar nu sunteti capabili decat sa va definiti prin opozitie!!! ...

    1. ... lasati-ma sa dorm!!! ... nu poti inversa ce nu cunosti!!! ... nu mai ganditi ata ... autorul transfera!!! ...

    ...

    Fiecare civilizatie s a dezvoltat prin emanciparea unei clase , agregari de persoane, ajunsa la concluzia ca nu mai sunt reprezentati de cei aflati la putere si doleantele acestora, eventual obiectiv indreptatite , sunt privite cu neinteres mergand pana la nepasare sau chiar dispret. Pentru a se imbraca aceste cerinte a fost nevoie pentru crearea unei doctrine, Manifest Moral, care sa justifice aceste cerinte. Productivitatea , rezultanta evolutiei industriale, este KPI prin care aceste revendicari devin indreptatite. Agricultorii au fost inlocuiti de vanatori, mosierimea de burghezie, comunismul de capitalism, industriasii de Internauti. Actuala lupta se da intre vectorii vechii prezente mediatice presa plus TV cu social Media plus cloud. A evalua mai departe in Mainstream si altii( nu exista un termen pentru secondstream:-)) ne arata faptul ca the old school se lafaie inca in avantajul ante tik tok si X üentru care tinara generatie ne da un simplu dar eficient IGNORE. Si bine face, pentru ca au inteles de timpuriu faptul ca it s not about the conscience , it s about consciusness...

    1. tinerii ii ai asa cum ii cresti. ai nostri tineri din familie muncesc, au succes, copilasi, n-a fost usor , nu e usor dar sunt multumiti , nu voteaza extremisti rusi boti si tiriboti.

      au inteles adevaratele semnificatii ale vietii politice, economice si sociale

      ...

      Mi ar place sa o numim opinie complementara pentru a cuprinde intregul spectru al societatii. Modalitatile de exprimare a refuzului adoptarii unui curent de opinie prin resemnare sau violenta ne arata si gradul de capacitate de inlocuire cu noul mod al celui vechi. Violenta induce crearea unui nou curent bazat la randul sau pe un sistem autoritär, constient fiind ca in orice Moment va fi putea inlaturat prin intermediul fortei.

      Cancel la what? toata ideologia woke era sa aiba toti drepturi egale nu sa nu ai tu dreptul la familia traditionala, mersul la biserica sau libera vorbire atata timp cat nu era despre rasism, misoginism sau homofobie. adica live and let live. s-a ajuns la niste exagerari din pacate atat din parte lgbtq, cat si a migrantilor pomanagii ce vin sa stea pe ajutoare sociale si alocatii copii. dar au fost abuzuri ale unora. nu ideologia a fost rea, toata lumea drepturi egale inclusiv cei slabi sunt protejati si inclusi. astea sunt principiile crestine, iubeste-ti aproapele, nu judeca, ajuta.

      ... opinia mea este ca radicalizarea discursului public a inceput cu introducerea discursului polic corect ... pe deoparte, pentru a ameliora itegrarea multiculturalista ... pe de alta parte, pentru a "justufica" razboiele interminabile luptate live - care, ele insele, au generat migratie ... de altfel, nu poate exista egalitate intr-o cultura a anularii ... abuzurile din vremea pandemiei au fost confirmate inclusiv de faptasi (fb, x...) ... in consecinta, egalitarismul woke era fals - un pretext pentru protejarea unor decizii, in fapt, politice ... apreciate doctrinar ca fiind de stanga si extremizate prin miscara precum antifa, blm ... desigur astazi vedem reversul monedei ... dupa cum spuneam ieri ... extremele genereaza extreme ...

      aiureli, extremismul a fost adus de inflatie frica de vaccin si de razboie, cei speriati vor siguranta, devin agresivi de frica , ne baga in razboi, tara e distrusa, vaccinele sunt sa ne omoare si alte ineptii. si vor un conducator puternic sa vina sa faca ordine.

      asta se intampla in mod curent in crize, am mai avut situatia in anii 90, inflatie criza cand aproape a castigat vadim tudor. 

      sau anii 30 in Europa, dupa marea depresiune

      ... vorbeam despre radicalizarea discursului public - fazele incipiente ... de altfel, sunt de acord cu opinia dumneavoastra ... acele conditii pe care le enumerati amplifica extremismul ... dar curentul pliticaly corect a luat amploare de prin 2010 ... cand termenul "razboi impotriva terorii" isi cam pierdea relevanta ... iar carpelile din sistemul financiar deveneau evidente ... de atumci numai crize si emisiuni masive de moneda ...

    AUR "aparatorii agricultorilor si a saracilor" de fapt e vandut mega corporatiilor, marilor ferme care fac lobby pt subventia pe kg nu subventia pe hectar.

    Si pe eliminarea fermelor mici de familie, ca nu sunt "performante" ci sunt de subzistenta.  

    Un super-articol , documentat si pertinent.Chiar asa trebuie sa arate presa.Nu distorsiuni, minciuni, dezinformari s.a.m.d., bani murdari, negri maro ori chiar rosii e.t.c.Bravo D-nule Cristian.

    Pentru neomarxistii de stanga/liberala,

    a la Bruxelles,toata lumea cine nu e de acord cu ei, 

    este extremist/nazist/antisemit/put inist, 

    si alte epitete uzate,

    dar lumea deja a inteles technica bolsevica. 

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Casino Online
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

10 Oct. 2025
Euro (EUR)Euro5.0927
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.3982
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.4605
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8456
Gram de aur (XAU)Gram de aur565.9821

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
immromania.eu
world-nuclear-exhibition.com
romexpo.ro
romexpo.ro
targuldeturism.ro
BURSA
Comanda carte
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb