Sistemul bancar global înregistrează cele mai bune rezultate din ultimul deceniu, în ciuda faptului că băncile se dezvoltă în ritmuri diferite, conform studiului Deloitte "Perspective asupra pieţei bancare şi de capital, ediţia 2019". Însă, pe măsură ce sistemul se adaptează la transformările digitale, apare presiunea asupra rentabilităţii, care derivă din nevoia de a gestiona mai bine datele, de a integra soluţiile tehnologice specifice domeniului financiar (fintech), precum şi soluţiile de securitate, arată analiza Deloitte.
Conform studiului, consolidarea ar putea reprezenta singura soluţie pentru ca unele bănci să supravieţuiască, având în vedere provocările unice cu care acestea se confruntă, precum deficienţele structurale, dificultatea de a-şi vinde produsele şi serviciile, precum şi ratele scăzute sau negative ale dobânzilor. Numeroase bănci europene şi-au redus dimensiunea, retrăgându-se de pe unele pieţe internaţionale. Pe de altă parte, sistemul bancar din Statele Unite este robust, cu un nivel foarte bun de eficienţă şi de credite neperformante, se arată într-un comunicat remis astăzi, redacţiei noastre.
O altă provocare pentru sistemul bancar este integrarea în condiţii de siguranţă a multiplelor funcţii digitale în diferite domenii de activitate.
"România se aliniază la tendinţa globală, multe bănci locale demarând procese de transformare digitală, conştientizând că astfel creează oportunităţi şi avantaje de neegalat pentru afacere, consumatori şi investitori. Băncile locale se confruntă în prezent cu provocări considerabile în demersul lor de a rămâne profitabile şi, pentru prima dată, bancherii sunt preocupaţi mai mult de impozitare, decât de reglementare. Noile reglementări fiscale majorează semnificativ costul împrumuturilor şi au un impact semnificativ asupra creditelor neperformante. Prin urmare, băncile trebuie să devină agile în deciziile de business şi să inoveze pentru a-şi creşte eficienţa şi a reduce costurile. Automatizarea poate contribui la reducerea cheltuielilor băncilor cu 30-40% în anumite zone precum departamentele de relaţii cu clienţii, funcţiile suport şi centrele operaţionale.", a declarat Dimitrios Goranitis, Partener servicii de risc şi reglementare, Deloitte România, conform comunicatului.