Într-o piaţă a muncii aflată într-o continuă transformare, unde competiţia pentru atragerea şi păstrarea talentelor devine tot mai intensă, leadershipul de calitate se conturează ca un adevărat avantaj strategic, potrivit unui comunicat remis redacţiei. Nu mai este suficient să "fii şef", să ai o funcţie de conducere, ci contează cum te raportezi la oameni şi cum construieşti o relaţie bazată pe încredere, claritate şi respect. Profilul liderului ideal, văzut de echipă, este al unei persoane consecvente, integre, capabile să înţeleagă şi să susţină oamenii din jur, potrivit unui sondaj RoCoach realizat la nivel naţional pe un eşantion de peste 600 de respondenţi. Angajaţii nu mai sunt impresionaţi de autoritatea formală sau carisma personală, ceea ce contează cu adevărat este caracterul liderului şi coerenţa dintre ceea ce spune şi ceea ce face.
Studiul arată clar că există diferenţe mari între felul în care se văd managerii şi modul în care îi percep angajaţii. De exemplu, mai bine de jumătate dintre lideri (53,7%) cred că sunt foarte etici, dar doar unul din patru angajaţi (27,4%) este de acord cu aceasta afirmaţie. Aproape jumătate dintre manageri (49,2%) spun că sunt empatici, însă angajaţii simt altceva: cei mai mulţi (48,8%) spun că empatia şefilor lor e doar "aşa şi aşa".
La fel este şi când vine vorba de flexibilitate, 40% dintre manageri cred despre ei că sunt foarte adaptabili, în timp ce doar 23% dintre angajaţi confirmă acest lucru. Mai mult, două treimi dintre lideri spun că îşi asumă deciziile, în timp ce doar 3 din 10 angajaţi simt cu adevărat acest lucru. Iar când vine vorba de viziune şi direcţie clară, 52% dintre manageri cred că sunt buni la asta, dar doar un sfert dintre angajaţi simt că au parte de o direcţie bine conturată din partea lor, conform sondajului RoCoach.
Datele arată că angajaţii consideră profesionalismul cea mai importantă calitate a unui lider (23 de menţiuni), urmat de o comunicare eficientă (22 de menţiuni) şi empatie (20 de menţiuni). Etica şi corectitudinea apar şi ele frecvent (16 menţiuni), la fel ca experienţa profesională solidă (16 menţiuni), ceea ce subliniază că angajaţii preferă stabilitate, claritate şi integritate, şi mai puţin pe autoritate sau carismă.
Diferenţele dintre cum se văd liderii şi cum sunt percepuţi de angajaţi nu ţin doar de imagine, ci au un impact direct asupra motivaţiei şi încrederii în echipă. De exemplu, doar 36% dintre angajaţii români spun că primesc sprijinul de care au nevoie din partea managerului direct, în timp ce 68% dintre lideri sunt convinşi că oferă tot suportul necesar, mai arată datele sondajuui RoCoach. La fel, doar 30,1% dintre angajaţi simt că există o comunicare deschisă şi transparentă, comparativ cu 56,7% dintre manageri care cred că stau foarte bine la acest capitol.
Când vine vorba de luarea deciziilor, doar 19,6% dintre angajaţi sunt complet de acord că managerul lor gândeşte critic şi ia decizii bine fundamentate. În schimb, 26,8% dintre lideri cred despre ei înşişi că fac acest lucru. Diferenţa dintre cum se văd managerii şi cum sunt percepuţi de echipele lor duce adesea la frustrare şi neîncredere. În timp, aceste percepţii pot afecta motivaţia angajaţilor, dorinţa de implicare şi chiar decizia de a rămâne sau nu într-o companie.
"Oamenii nu pleacă din companii, ci de lângă lideri în care nu mai au încredere. Nu e vorba doar de performanţă, ci de cum te simţi în prezenţa celui care te conduce. Dacă managerul tău te inspiră, te respectă şi te tratează cu integritate, e mult mai probabil să rămâi, să te implici şi să te dezvolţi. Într-o piaţă a muncii tot mai competitivă, diferenţa dintre un lider bun şi unul slab nu mai este un detaliu, ci este un factor decisiv în reuşita unei organizaţii", explică Mihai Stănescu, fondatorul RoCoach, prima companie de coaching din România, cu o experienţă de peste 20.000 de ore în leadership şi strategie de dezvoltare.
Pentru a diminua aceste discrepanţe, adaugă Mihai Stănescu, companiile trebuie să îşi sprijine liderii în procesul de reconectare cu echipele, prin programe de dezvoltare reală a leadershipului, care să includă ascultare activă, feedback autentic şi asumarea responsabilităţii ca practică, nu doar intenţie.
Cu o experienţă de peste două decenii, RoCoach accelerează această transformare prin programe intensive de dezvoltare a leadershipului, organizând anual peste 85 de zile de workshop-uri în sala de training şi peste 350 de ore de coaching pentru echipe de management. Expertiza în coaching organizaţional şi de tranziţie s-a concretizat în colaborările cu peste 25 de clienţi corporate doar în ultimul an, având un impact direct asupra a peste 400 de manageri din România. Prin aceste iniţiative, RoCoach contribuie la crearea unor lideri mai aliniaţi la nevoile echipelor lor şi mai adaptaţi provocărilor actuale din mediul de business.