Conflict mocnit la Poşta Română

George Marinescu
Ziarul BURSA #Companii / 9 februarie 2023

Ilustraţie de MAKE

Ilustraţie de MAKE

Compania Naţională Poşta Română SA pare că stă pe un butoi de pulbere, dacă ţinem cont de adresele înaintate conducerii de către reprezentanţii angajaţilor, dar şi de materialele apărute în mass-media în ultima perioadă. Totul ar fi pornit, aşa cum reiese din sesizarea formulată de Sindicatul Lucrătorilor Poştali din România (SLPR) şi înaintată Consiliului de Administraţie al companiei naţionale, în urma deciziilor luate de Valentin Ştefan, directorul general al CN Poşta Română SA, care a dispus modificarea structurii organizatorice şi de personal prin desfiinţarea a 3938 de posturi neocupate din sectoarele operaţional, auxiliar şi funcţionar-administrativ şi intenţia de des­fiinţare a altor 1000 de posturi.

Reprezentanţii angajaţilor susţin că deciziile lui Valentin Ştefan încalcă legislaţia muncii şi a dialogului social, atât timp cât nu s-a consultat cu liderii de sindicat înainte de a constitui noua organigramă a CN Poşta Română SA.

"Echipa managerială dă dovadă de lipsă de profesionalism, lipsă de predictibilitate şi de transparenţă din moment ce structura organizatorică a companiei a fost modificată de trei ori în două luni, iar la începutul lunii februarie a dorit să o modifice a patra oară, aşa cum rezultă din adresa 101/322/27.01.2023, din care reiese că viziunea conducerii asupra reorganizării oscilează şi s-a modificat din nou.

Această situaţie este cu atât mai de neînţeles cu cât încă din septembrie 2021 echipa de conducere a susţinut că a conceput şi pregătit cea mai bună organigramă şi cel mai bun program de reorganizare pentru companie însă a învinuit constant sindicatul că nu o poate aplica. (...) SLPR apreciază că aceste dese modificări sunt rezultatul necunoaşterii problemelor companiei, dar mai ales al manevrelor managementului de a ascunde salariaţilor şi Consiliului de Administraţie adevăratele intenţii faţă de măsurile pe care vrea să le adopte în viitor", se arată în sesizarea înaintată de reprezentanţii angajaţilor Consiliului de Administraţie al CN Poşta Română SA, document semnat de liderul sindical Matei Brătianu.

Cele 3938 de posturi neocupate pe care conducerea Poştei Române a decis să le desfiinţeze sunt necesare companiei, chiar dacă nu sunt ocupate din cauza lipsei de candidaţi, susţin reprezentanţii angajaţilor care arată într-o adresă trimisă preşedinţilor filialelor SLPR şi membrilor Biroului Executiv Naţional că încărcătura activităţii pe fiecare angajat a crescut - mai ales acum când factorii poştali trebuie să distribuie şi cardurile de energie emise de Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene -, fapt ce a dus la suprasolicitarea salariaţilor şi la epuizarea fizică şi psihică a acestora, care nu beneficiază de concediul legal de odihnă, deoarece în multe cazuri acesta nu le-a fost aprobat prin prisma lipsei de personal. La lipsa personalului a mai contribuit, potrivit sindicaliştilor, şi echipa de conducere care timp de un an a blocat angajările la CN Poşta Română, dar nu a crescut nici salariile celorlalţi angajaţi, deşi activitatea lor zilnică s-a mărit. De aceea SLPR cere şi o majorare salarială de 15%.

Prin prisma celor de mai sus, sindicaliştii solicită anularea hotărârii Consiliului de Administraţie nr. 172/04.11 2022 şi a actelor subsecvente şi demararea unor sesiuni de informare şi consultare cu sindicatul cu privire la reorganizarea propusă, la beneficiile şi rezultatele concrete preconizate, informări în care liderii sindicali să îşi poată prezenta punctele de vedere.

Probleme privind respectarea GDPR în cadrul companiei Poşta Română

Reprezentanţii angajaţilor mai afirmă că Fundaţia Poşta Română, al cărei reprezentant legal este Valentin Ştefan, directorul general al CN Poşta Română SA, a intrat ilegal în posesia datelor personale de identificare ale angajaţilor încălcând astfel legislaţia GDPR. Pe baza acestor date au fost completate formularele 230 prin care salariaţii ar fi urmat să fie de acord, în cazul semnării, cu virarea a maximum 3,5% din impozitul anual pe venituri către fundaţia respectivă.

"Utilizarea datelor cu caracter personal de către orice persoană fizică sau juridică trebuie să respecte regulamentul GDPR, iar scopul prelucrării trebuie să fie legitim. CNPR poate prelucra datele cu caracter personal ale salariaţilor proprii exclusiv în scopul executării contractelor individuale de muncă. Angajaţii CNPR nu sunt şi angajaţii Fundaţiei Poşta Română. Nu are nicio importanţă că tipărirea statelor de plată ale salariaţilor CNPR s-a efectuat în acelaşi loc şi de către aceleaşi persoane unde s-a tipărit şi formularul 230 al Fundaţiei Poşta Română. Din contră, acest fapt demonstrează incontestabil că datele cu caracter personal ale tuturor salariaţilor CNPR au fost colectate de către Fundaţie. Iar CNPR a pus la dispoziţie aceste date fără a avea dreptul să o facă", precizează sindicaliştii, care arată că prelucrarea datelor cu caracter personal nu înseamnă neapărat diseminare şi că utilizarea pe formularul 230 a acestor date cu caracter personal este ilegală, deoarece persoanele care au făcut-o nu au avut acordul în acest sens al salariaţilor companiei.

"În situaţia de faţă, o entitate juridică distinctă de CNPR - Fundaţia Poşta Română a utilizat (de unde a făcut rost de aceste date?) pe formularul 230 datele personale ale fiecărui salariat, neavând in acest sens un acord GDPR cu salariatul CNPR, prin care acesta să-i permită această prelucrare. Deci Fundaţia are o mare problemă, cum o şi mai mare problemă o are CNPR în calitate de deţinător şi prelucrător a acestor date, date pe care nu ştim cum le-a vândut/comunicat Fundaţiei.

Oare are vreo legătură cu faptul că directorul general Valentin Ştefan este şi reprezentantul legal al Fundaţiei Poşta Română şi director general la CNPR?", susţin sindicaliştii.

Valentin Ştefan: "Miza reorganizării este să facem această tranziţie de la o companie naţională de poştă la o companie de curierat"

Conflict mocnit la Poşta Română

Referitor la nemulţumirile exprimate de reprezentanţii angajaţilor, directorul general Valentin Ştefan a declarat pentru ziarul BURSA:

"Datele personale ale angajaţilor nu au ajuns în posesia fundaţiei, nici în posesia vreunei alte persoane fizice sau juridice. Pur şi simplu au fost prelucrate aşa cum a fost prelucrat fluturaşul de salariu. Adică nimeni nu a avut acces la acele date, cu excepţia persoanei care prelucrează fluturaşii de salariu în fiecare lună. Angajaţii CN Poşta Română SA nu sunt obligaţi să vireze contribuţia respectivă la Fundaţia Poşta Română. Din contră, este o opţiune, ei urmând a completa acest formular, dacă doresc, şi să-l trimită către fundaţie sau către persoana de contact din partea acesteia".

În legătură cu reorganizarea companiei şi cu restructurarea unor posturi, directorul general al CN Poşta Română SA a precizat: "Am desfiinţat 4000 de posturi şi am înfiinţat 12.000. Practic asistăm la o discuţie în vânt, în care liderii sindicali au prezentat doar o parte a adevărului şi nu întreaga imagine. Miza reorganizării este să facem această tranziţie de la o companie naţională de poştă la o companie de curierat. Posturile au fost înfiinţate în toată ţara, dar în special în teritoriu. În loc să avem ca acum 10.000 de poştaşi, am înfiinţat 8000 de curieri şi 2000 oficianţi relaţii cu publicul. Majoritatea posturilor, în mod covârşitor, sunt în mediul operaţional. Compania trece printr-o schimbare de structură administrativă, dar nu ne uităm să dăm afară oameni, ci ne uităm să aşezăm compania pe un tip de structură modernă şi dinamică, menită să se plieze pe nevoile pieţei. Adică am creat un nivel de afaceri, am separat clar ce înseamnă activitatea administrativă de activitatea comercială, etc".

În ceea ce priveşte distribuirea cardurilor de energie de către factorii poştali, Valentin Ştefan a arătat că MIPE achită un comision către CN Poşta Română pentru fiecare activitate desfăşurată, inclusiv pentru plata facturilor care va fi realizată prin intermediul acestor carduri la oficiile poştale din ţară: "Este un contract comercial ca oricare alt contract. Avem un tarif pentru fiecare prestaţie pe care o efectuăm. Banii vor intra în conturile companiei. Acest gen de muncă este făcut în mod frecvent de angajaţii companiei că, până la urmă, nu contează ce este în interiorul plicului. Ştiţi cum este: e rău când nu avem de muncă, e prea rău când avem de muncă. Capacitatea activităţii companiei este mult mai mare decât aceste 2 milioane - 2,5 milioane de carduri trimise în luna februarie. Avem undeva la 20 milioane trimiteri poştale în fiecare lună, la care se adaugă şi alte tipuri de prestaţii, cum ar fi pensiile. Cele 2 milioane de carduri de energie înseamnă o creştere a activităţii totale a factorilor poştali cu 10% doar pentru luna februarie, nu în tot anul, nu în fiecare lună. Nu este o tragedie, pentru că nu există o presiune pe activitatea companiei".

Conflict generat de reducerea privilegiilor liderilor de sindicat?

Directorul general al Poştei Române, Valentin Ştefan, susţine că actualul conflict dintre sindicat şi conducerea companiei a izbucnit după ce a decis reducerea privilegiilor de care se bucurau liderii de sindicat din bugetul CN Poşta Română SA.

"Am redus foarte mult din privilegiile respective, pentru că sindicatul se hrănea din companie şi nu îşi desfăşura activitatea cu resurse proprii. E normal ca acest lucru să nu se mai întâmple deoarece compania trebuie să aibă grijă de angajaţi, de clienţi, de acţionari şi nu de sindicat. Şi mai este o problemă: sindicatul - poate că este prea mult spus că a căpuşat - dar cu siguranţă a controlat CN Poşta Română SA foarte mulţi ani. Cel puţin în ultimii 20 de ani s-a întâmplat acest lucru, mai ales că în trecut apropierea între unii directori ai companiei era mult mai mare faţă de sindicat decât faţă de management", a precizat Valentin Ştefan.

Surse din interiorul CN Poşta Română au afirmat pentru ziarul BURSA că la sediul central, de-a lungul timpului, la presiunea sindicatului, schema de personal a fost supradimensionată, pe când în teritoriu, la bază, există o proastă alocare de resurse umane.

"La sediul central au fost angajate de-a lungul timpului foarte multe persoane, pe sistemul pile, cunoştinţe şi relaţii, care nu aveau ce activitate să desfăşoare, ci doar încasau lunar un salariu. De aceea, în această perioadă în cadrul companiei se lucrează la îmbunătăţirea proceselor de activitate din teritoriu şi, după aceea, acolo unde va fi cazul, va fi angajată şi resursa umană necesară. În privinţa actualului conflict sunt trei sindicate, dintre care cel mai vocal este cel condus de domnul Matei Brătianu, care contestă măsurile luate de actuala conducere, deoarece liderii sindicali, prin noile decizii ale directorului general îşi vor pierde o parte importantă din privilegii. Până acum, la orice activitate sindicală desfăşurată în teritoriu se deplasau cu autoturismul ce aparţinea Companiei Naţionale Poşta Română, iar carburantul era plătit din bugetul companiei. La fel, tot din bugetul Poştei Române, erau plătite cheltuielile de cazare şi masă în teritoriu ale liderilor sindicali care mergeau acolo să desfăşoare activitate sindicală şi nu în interesul companiei. În teritoriu, bineînţeles că liderii de sindicat se cazau doar la hoteluri de minimum trei stele cu pensiune completă. Aceste privilegii au fost tăiate de noua conducere şi, de aceea, liderii sindicali au început să facă reclamaţii şi să ameninţe cu fel de fel de mişcări de protest", ne-au spus sursele citate.

Ele au menţionat că la actuare stare conflictuală a contribuit şi faptul că director general a refuzat numirea în funcţii de conducere a unor persoane agreate de sindicat.

Chirie redusă pentru Telekom, fără verificarea pe teren, în mod real, a situaţiilor tuturor spaţiilor închiriate

Valentin Ştefan, directorul general al Poştei Române, a făcut referire la unele materiale apărute în mass-media, în care se arată că, atunci când acesta deţinea funcţia de director general adjunct al societăţii de stat, ar fi favorizat compania Telekom prin reducerea suprafeţelor spaţiilor închiriate către aceasta şi prin returnarea unei părţi din chiriile plătite.

Legat de speţa respectivă, domnul Ştefan ne-a precizat: "Acolo este vorba despre un contract semnat în urmă cu 10-15 ani cu Romtelecom cărora le-am închiriat multe proprietăţi, aşa cum ne-au închiriat şi ei nouă din spaţiile deţinute de compania respectivă şi pe care nu le mai foloseşte. Deşi în contractul respectiv se vorbea despre o suprafaţă de până în 50 metri pătraţi pentru fiecare dintre imobilele respective, CN Poşta Română SA a facturat lunar pentru 100 metri pătraţi. În urmă cu câţiva ani, cei de la Telekom au constatat că ne plăteau o chirie dublă faţă de aceea din contract şi ne-au solicitat să reglementăm lucrurile şi să le dăm banii înapoi. Noi am spus că nu le putem returna sumele plătite pentru cei 10 sau 15 ani, ci doar pentru ultimii cinci ani. Contractul este încheiat pentru o suprafaţă de 47 metri pătraţi pentru fiecare spaţiu închiriat, dar nu ştiu să vă spun dacă angajaţii Telekom, deşi s-au închiriat 47 metri pătraţi, folosesc în realitate 100 metri pătraţi. Asta trebuie verificat la fiecare spaţiu, dar din câte ştiu nu am întâlnit astfel de situaţii. Cât au închiriat, atâta folosesc. Sunt foarte multe astfel de contracte şi nu le-am verificat pe toate la faţa locului. Avem închiriate aproximativ 1000 de locaţii şi sunt tot felul de situaţii".

Opinia Cititorului ( 7 )

  1. Asta a ajuns Posta Romana. A aparut recent o analiza a performantelor companiilor private de curierat, in oglinda cu contraperformantele Postei.

    1. Cei care au infiintat acele firme au fost directori in posta, stiau cu ce se mananca business-ul respectiv, ca sa nu mai vorbesc ca ar fi trebuit in contractul lor de munca(sau cand au plecat, semnat un angajament) sa fi fost prevazuta obligatia de a nu lucra in acelasi domeniu pt.5 ani, cum e in alte parti, si unii din ei, dupa ce au infiintat firmele, au furat contractele postei(gaze, electricitate, telefonie) si nici nu-si fac treaba instructional, un singur ex., firma PinkPost aduce facturile dupa 2 saptamni de la prezentarea lor pt. distribuire si cu termenul de plata deja depasit iar reclamatiile la ANCOM nu au nici un rezultat!

    Oare de ce nu se angajeaza nimeni la Posta Romana? Oare pentru ca salariile sunt mici si ca actualii postasi primesc o renumeratie jalnica pentru nivelul de munca depus?

    1. Din cauza salariului nu vine nimeni(salariul minim dupa 23 ani de posta) si din cauza volumului mare de lucru.

      cine nu e din sistem vine cu bratele deschise la angajare... de afara se vede bine iar cand vede cate sarcini si reguli are de dus la implinire pa salariul minim.... cauta un loc mai linistit de munca fara atata bataie de cap!

    Dl. V. S nu are dreptate. Nu avea dreptul sa utilizeze datele personale ale angajaților fără acordul lor. Are înclinații dictatoriale. Mai poți avea încredere în Poșta română după o asemenea atitudine? 

    1. Incheie tot felul de contracte tampite ,nu poti sa citesti contoare,distribui corespondenta,achiti pensii,incasezi facturi,distribuie presa.Posta trebuia sa ramana posta,corespondenta ,presa si bani,nu trebuia sa piarda facturile Enel si Eon si totul era ok,dar cine sa gandeasca daca tot la 3-4ani avem alti directori(alte pile ...,e mult de discutat).

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

17 Iul. 2024
Euro (EUR)Euro4.9681
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5404
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.1141
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9215
Gram de aur (XAU)Gram de aur361.0678

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
letapebytourdefrance.com
roenergy.eu
rommedica.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb