SUPLIMENT PREŢUL SĂNĂTĂŢII "Pandemia a fost un generator de schimbări pe toate planurile"

Ziarul BURSA #Companii #Sănătate / 16 ianuarie 2023

"Pandemia a fost un generator de schimbări pe toate planurile"

(Interviu cu Lelia Mancaş, Head of Marketing Edenred România)

"Oamenii au început să prioritizeze calitatea vieţii" "Observăm o creştere susţinută a interesului pentru beneficiile extrasalariale care se axează pe sănătate, wellbeing şi sport"

În contextul actual, acordarea de beneficii extrasalariale axate pe wellbeing este esenţială pentru eficienţa unei echipe, spune Lelia Mancaş, Head of Marketing Edenred România, subliniind că iniţiativele centrate pe wellbeing sunt esenţiale pentru starea de bine a angajaţilor şi eficienţa companiilor.

Reporter: Cum vedeţi calitatea vieţii după doi ani de pandemie? Care sunt cele mai importante modificări pe care le-aţi observat - în general, dar şi pe piaţa muncii?

Lelia Mancaş: Pandemia a fost un adevărat generator de schimbări pe toate planurile, începând de la viaţa noastră de zi cu zi, până la impactul la nivel global, care ne-a arătat cât de interconectaţi suntem în prezent.

Oamenii au început să prioritizeze calitatea vieţii, ceea ce se traduce prin îmbunătăţirea obiceiurilor alimentare, concentrarea pe sănătatea emoţională la locul de muncă, găsirea unui echilibru între viaţa personală şi cea profesională. Iar datele confirmă aceste schimbări. Conform studiului Barometru FOOD, pe care noi, la Edenred, îl realizăm anual, peste 72% dintre angajaţii chestionaţi au declarat că sunt mai atenţi în prezent la ceea ce mănâncă, după criza din sănătate cauzată de COVID-19. De asemenea, conform rezultatelor studiului anual Benefit by Edenred, observăm o creştere susţinută a interesului pentru beneficiile extrasalariale care se axează pe sănătate, wellbeing şi sport, ceea ce indică înclinaţia angajaţilor către un stil de viaţă mai sănătos.

Am asistat, totodată, la un avans puternic al digitalizării şi al noilor tehnologii, un efect direct asupra pieţei muncii fiind trecerea la sistemul de muncă hibrid. Acest lucru a deschis noi oportunităţi pentru angajaţi, posibilitatea de a lucra remote pentru companii din străinătate, un program de lucru mai flexibil, dar a slăbit cultura organizaţională a companiilor şi acel team spirit/sentimentul de apartenenţă. Acum, misiunea companiilor este să îşi consolideze strategia de employer branding, pachetele de beneficii extrasalariale având un rol diferenţiator.

La nivelul companiilor, şi angajatorii şi-au optimizat pachetele de beneficii extrasalariale în ultima vreme, pentru a susţine aceste tendinţe. Astfel că au început să ofere angajaţilor acces la programe de fitness sau şedinţe de psihoterapie, printre altele.

În acest context dinamic, noi am ascultat mereu atât vocile angajaţilor, cât şi pe cele ale angajatorilor, şi am inclus noi categorii de beneficii, care susţin această cerere, dezvoltate de noi sau în colaborare cu parteneri. Printre exemple se numără parteneriatul cu ATLAS, platforma de sănătate şi wellbeing, precum şi colaborarea cu SanoPass, prin care oferim acces atât la servicii medicale, cât şi la programe de nutriţie. De asemenea, o altă componentă menită să uşureze viaţa angajaţilor a fost integrarea aplicaţiei PAGO în platforma Benefit, prin care aceştia achită mai uşor facturile de utilităţi, direct cu bugetul alocat în platformă, fără a se adăuga alte taxe, iar angajatorilor le dă posibilitatea de a oferi, conform legislaţiei privind telemunca, 400 RON/lună pentru fiecare angajat, proporţional cu zilele lucrate de acasă.

"Conceptul de «work from anywhere» nu este doar un trend, ci un avantaj important în procesul de recrutare"

Reporter: Munca la birou s-a schimbat semnificativ în ultimii ani, tot mai mulţi angajatori fiind atenţi la soluţiile de wellbeing. Cum a evoluat acest domeniu, care este oferta în materie şi care sunt cele mai căutate programe?

Lelia Mancaş: Când vorbim despre "munca de la birou", vorbim acum despre o alegere, practic. Înainte de pandemie, foarte puţine companii le ofereau angajaţilor posibilitatea de a lucra de acasă, iar dacă o făceau, era în limita unui anumit număr de zile pe an. În prezent, din ce în ce mai mulţi angajaţi vor să aibă un program de lucru flexibil, iar conceptul de "work from anywhere" nu este doar un trend, ci un avantaj important în procesul de recrutare.

În contextul în care, în timpul pandemiei ne-am luptat cu perioade de incertitudine, izolare, iar termeni precum "depresie" sau "burn-out" s-au desprins din dicţionarele medicale şi au devenit o realitate acută în companiile mari şi mici, angajatorii au fost nevoiţi să adauge în paleta de beneficii oferite salariaţilor servicii din spectrul de wellbeing.

Ca răspuns la aceste nevoi observate în piaţa muncii la începutul pandemiei, în perioada de lockdown şi după, ne-am extins portofoliul de beneficii extrasalariale în zona de sănătate fizică, psihică şi emoţională. Astfel că am introdus treptat mai multe facilităţi în platforma Benefit by Edenred, cum ar fi posibilitatea de a accesa online clase de fitness, programe de terapie sau cursuri şi workshop-uri. Acestea sunt şi cele mai căutate programe, de altfel.

"Acordarea de beneficii extrasalariale axate pe wellbeing este esenţială pentru eficienţa unei echipe"

Reporter: Cât de important este pentru un angajat să beneficieze de astfel de programe? De ce ar trebui să investească un angajator în soluţii de wellbeing?

Lelia Mancaş: În contextul actual, acordarea de beneficii extrasalariale axate pe wellbeing este esenţială pentru eficienţa unei echipe. În ultimii doi ani ne-am confruntat cu situaţii care şi-au pus amprenta pe sănătatea noastră, atât emoţională, cât şi fizică, precum pandemia, incertitudinea războiului, iar acum valurile repetate de scumpiri şi inflaţia crescută.

Pe lângă creşterea efectivă a puterii de cumpărare, beneficiile extrasalariale mai fac ceva foarte important. Practic îi "obligă" pe angajaţi să meargă la teatru sau să citească o carte, să se relaxeze la spa sau într-un city break. Dacă în mod normal poate s-ar gândi de două ori înainte de a cheltui pentru activităţi culturale sau de relaxare, având în vedere creşterile de preţuri, acum, având acest buget dedicat exclusiv (prin Cardul Cultural, Cardul Cadou şi Cardul de Vacanţă), angajaţii aleg să aibă grijă de propriile nevoi, fără remuşcări. Iar toate acestea scad nivelul general de stres şi frustrare şi nu pot decât să contribuie inclusiv la starea de bine, creativitatea şi eficienţa lor la birou.

Mai mult, acordarea acestor beneficii este pentru angajaţi un semn de apreciere, o declaraţie care se traduce prin "îmi pasă de sănătatea angajaţilor mei, şi fizică şi emoţională", în timp ce pentru companii reprezintă un instrument de atragere şi retenţie a angajaţilor, un factor diferenţiator pe piaţa muncii, care vine, totodată, cu facilităţi fiscale.

Reporter: Firmele din România s-au confruntat cu deficit de personal în 2022, iar recrutarea a fost dificilă în noul context socio-economic. Sunt angajaţii mult mai atenţi la beneficiile extrasalariale de tip wellbeing atunci când aleg un loc de muncă?

Lelia Mancaş: Da, în contextul fenomenului "The Great Resignation", când am asistat la un val de demisii, inclusiv în România, din ce în ce mai mulţi angajaţi prioritizează existenţa unui echilibru între viaţa personală şi cea profesională, iar beneficiile extrasalariale care le îmbunătăţesc stilul de viaţă, fie că vorbim de nutriţie, modalităţi de relaxare sau de învăţare, fac diferenţa în alegerea locului de muncă.

De altfel, datele ne arată că bugetul mediu lunar alocat de companii pentru pachetele de beneficii extrasalariale este într-o continuă creştere. Dacă ne uităm la totalul sumei alocate pentru beneficii în general, putem vedea că aceasta poate să depăşească o medie de 1.500 RON pe lună pe salariat. Desigur, aceasta variază în funcţie de zona geografică, industrie şi numărul de angajaţi.

"Pentru angajatori, beneficiile din zona wellbeing ajută la reducerea costurilor de asistenţă medicală şi a absenteismului"

Reporter: Unde se află piaţa noastră de wellbeing pentru angajaţi, faţă de cea internaţională?

Lelia Mancaş: Suntem destul de aliniaţi din acest punct de vedere. Iniţiativele centrate pe wellbeing sunt esenţiale pentru starea de bine a angajaţilor şi eficienţa companiilor. Pentru angajatori, beneficiile din zona wellbeing ajută la reducerea costurilor de asistenţă medicală şi a absenteismului, sporind în acelaşi timp productivitatea, moralul şi loialitatea angajaţilor. Totodată, pentru angajaţi, beneficiile de wellbeing îi susţin pentru a face cele mai bune alegeri pentru o viaţă mai sănătoasă şi mai fericită.

De aceea, misiunea companiilor este să identifice factorii de stres ai angajaţilor, să îi încurajeze la un echilibru între viaţa personală şi cea profesională şi să abordeze sănătatea într-un mod holistic. De exemplu, ca efecte ale pandemiei şi tensiunilor economice, am observat două direcţii la nivel de wellbeing: financiar şi mental. Datele arată că bunăstarea financiară şi sănătatea mintală pot fi adesea strâns legate. Un studiu PwC din 2022 relevă faptul că stresul financiar are impact asupra sănătăţii mintale (49% dintre respondenţi), asupra productivităţii angajaţilor (76% dintre respondenţi) şi îi poate determina să caute un alt loc de muncă (38% dintre respondenţi).

Oamenii petrec o mare parte din viaţa lor la locul de muncă, aşadar angajatorii pot avea un impact semnificativ asupra stării de bine a angajaţilor lor.

Reporter: Care sunt beneficiile Edenred în zona de wellbeing?

Lelia Mancaş: Avem o secţiune dedicată de beneficii de wellbeing în platforma Benefit by Edenred, lansată în parteneriat cu SanoPass. Anul trecut, beneficiile din categoriile sport & wellness au fost în topul ofertelor speciale dorite de angajaţi, cu un procent de 50%, mai mult decât dublu faţă de anul 2020.

Recent, am completat categoria de beneficii wellbeing cu serviciile oferite ATLAS, un ecosistem care ajută organizaţiile să dezvolte o cultură de wellbeing prin instrumente de diagnoză, educaţie, prevenţie şi intervenţie. Astfel, acum secţiunea de Wellbeing cuprinde următoarele categorii: prevenţie medicală, telemedicină, sport, nutriţie, mental health, psihologie.

Pe lângă această secţiune, avem şi o secţiune de "Oferte speciale", unde angajaţii au acces la servicii de sport & wellness, servicii medicale, training-uri sau activităţi recreative cu discount-uri consistente. În această categorie avem zeci de parteneri - săli de fitness, centre de spa, nutriţionişti sau centre medicale.

De asemenea, în cadrul programului FOOD (Fighting Obesity through Offer and Demand), cel mai amplu proiect european de promovare a obiceiurilor alimentare sănătoase lansat şi coordonat de Edenred în 2009 şi activ în 11 ţări din UE, printre care şi România, organizăm anual o serie de workshopuri de nutriţie pentru angajaţii companiilor-client Edenred, în parteneriat cu Institutul Naţional al Sănătăţii Publice, susţinute de nutriţionişti acreditaţi. O altă iniţiativă în cadrul acestui program este Ghidul de reţete sănătoase, un e-book cu reţete gourmet create de bucătari europeni, care fac parte din programul FOOD, ce conţine valorile nutriţionale ale ingredientelor folosite şi prezintă metoda de preparare, pentru a avea mai mult control asupra alegerilor alimentare.

Prin aceste iniţiative ne propunem să atragem atenţia asupra importanţei pe care o are nutriţia echilibrată în viaţa profesională şi personală. De multe ori, suntem acaparaţi de muncă şi tindem să amânăm masa de prânz, să înlocuim mesele calde cu gustări reci sau mâncăruri rapide, nehrănitoare, sau chiar să omitem complet să mâncăm de prânz. Aceste obiceiuri nesănătoase pot duce la obezitate, boli cardiovasculare sau colesterol crescut, afectând starea de bine, sănătatea şi activitatea noastră. Prânzul este cea mai importantă masă a zilei. Reprezintă 35% din aportul zilnic de energie şi este foarte important să nu fie sărit. Mai mult decât atât, pentru un corp şi o minte sănătoase, este recomandat ca prânzul să dureze o oră.

Oricine este interesat de wellbeing, angajator sau angajat, poate accesa secţiunea noastră dedicată de pe blog, cu informaţii despre sănătate şi bunăstarea individuală.

"Munca, de plăcere sau nu, este o parte extrem de importantă în viaţa noastră şi, implicit, un factor asupra sănătăţii noastre"

Reporter: Ce programe aveţi, în domeniu, pentru angajaţii proprii? Există vreun segment pentru care aţi observat un interes mai mare din partea acestora? Pot angajaţii să îşi personalizeze schemele de wellbeing, în funcţie de nevoi?

Lelia Mancaş: Un angajat petrece 81.396 de ore din viaţa sa muncind, ceea ce înseamnă puţin peste nouă ani şi este activitatea aflată pe locul al doilea după somn, potrivit celui mai recent studiu Gallup. Munca, de plăcere sau nu, este o parte extrem de importantă în viaţa noastră şi, implicit, un factor asupra sănătăţii noastre.

Pentru conştientizarea acestui lucru, în 2022 am transformat luna octombrie în luna EdenHealth pentru angajaţii Edenred, o lună dedicată sănătăţii şi prevenţiei. Cu această ocazie, am organizat mai multe workshop-uri şi cursuri, cu scopul de a le oferi angajaţilor posibilitatea de a se dezvolta şi pe alte planuri, de a învăţa lucruri noi de la experţi din diferite domenii şi de a-şi îmbunătăţi stilul de viaţă.

De exemplu, unul dintre cele mai importante cursuri a fost cel de prim ajutor, realizat în parteneriat cu Crucea Roşie, în contextul în care peste 80% dintre români nu ştiu să acorde primul ajutor.

Un alt curs a fost cel de educaţie financiară şi gestionarea eficientă a banilor, menit să ne înveţe cum să ne organizăm veniturile, dar şi cum să ne calmăm anxietatea legată de inflaţie. România ocupă printre ultimele locuri la capitolul educaţie financiară, astfel că un curs care să aducă informaţii despre metode practice de control al cheltuielilor, gestionarea bugetului, tips & tricks pentru a economisi, printre altele, ne ajută să luăm decizii informate, care se vor reflecta în mod direct asupra nivelului nostru de bunăstare financiară.

Pentru că suntem promotorul unui stil de viaţă sănătos şi milităm constant pentru pauzele de masă de o oră, era firesc să introducem şi un workshop despre meal planning. Scopul acestui workshop a fost atât de a învăţa angajaţii să realizeze un plan alimentar sănătos, pe care să îl poată urma, cât şi de a trage un semnal de alarmă cu privire la risipa alimentară, care vine, de cele mai multe ori, din lipsa unui plan alimentar bine gândit.

De asemenea, am mai organizat workshop-uri dedicate unui stil de viaţă sustenabil, de posturologie, precum şi un workshop despre importanţa sănătăţii psiho-emoţionale, cu focus pe anxietate şi stres management.

Reporter: Vă mulţumesc!

Lansare carte
Conferinţa BURSA “Piaţa financiar-bancară”
APA NOVA
e-infra.ro
eximbank.ro
fngcimm.ro
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

28 Mai. 2024
Euro (EUR)Euro4.9759
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5755
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.0224
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8440
Gram de aur (XAU)Gram de aur344.9545

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
tophotelconference.ro
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
everythinghr.live
thediplomat.ro
32.aicps.ro
roenergy.eu
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb